Page 60 - A kecskeméti példa
P. 60

Psalmus Humanus művészetpedagógiai egyesület

             Még 1958. október másodikára szeretnék kitérni. Azon az őszön nagy
          Bartók-ünnepség volt Magyarországon. Október másodikán került sor a ze-
          neakadémiai koncertre, amire egyetlen általános iskolát hívtak meg, ben-
          nünket. A műsor Bartók Kánon-jával kezdődött. Kodály tanár úr mellett ül-
          tem, s amikor a gyerekek Nemesszeghy Lajos bácsi vezetésével elénekelték a
          Kánont, akkor a következőket mondta: „Magyarországon 14 éven aluli gyerekek
          még nem énekelték ezt a művet. Vagy ha énekelték, nem tökéletesen.” – Többet
          nem mondott, de ez nagyon sokat jelentett…

             Ugyanabban az évben történt az is, hogy amikor az első nyolcadik osztá-
          lyunk végzett, nagyon sokan szerettek volna zenei iskolában tovább tanulni,
          bár nem akartak muzsikusok, vagy zenepedagógusok lenni, csak sajnálták,
          hogy abba kell hagyni a zenetanulásukat. Akkor az a gondolat támadt ben-
          nünk, hogy milyen jó lenne, ha egy gimnáziumban folytathatnák tanulmá-
          nyaikat, de úgy, hogy az ének megmaradjon a többi tárgy tanulása mellett.
          A szempont a műveltségszerzés. az örömszerzés volt, nem pedig. hogy zenei
          szakpályára készüljenek. A Katona József Gimnáziumban sikerült a hét pár-
          huzamos osztály közül egyet énekes osztályként indítani, s abban tizenegy
          volt a mi növendékünk.

             A tanév végén, 1959 június 9-én eljött Kodály tanár úr is megnézni, hogy
          mit csináltak a gimnazisták. Elmondom, hogy mit mondott nekik:
             „Amint a villamosvezeték szertefut az országban, mind több és több faluban kigyújt-
          va a világosságot árasztó fényt, úgy lesztek ti is kulturális életünk hálózatának vezeté-
          kei. Amerre kerültök az életben, magatokkal viszitek a zenei műveltséget, az értékes
          zene szeretetét, és munka- helyeiteken, környezetetekben kigyullad a fény, a zenei mű-
          veltség fénye. Világosságot árasztva szebbé teszitek majd magatok és mások életét.”

             Az ebből az osztályból kikerült néhány gyermek életútját figyelemmel
          kísérem Úgy történt, ahogy a tanár úr mondta: van közöttük orvos, aki váro-
          sa szimfónikus zenekarában muzsikál, asztalos, aki néptánccsoportban tán-
          col, bolti kiszolgáló, aki kórusban énekel, de mondhatnám tovább is, mégha
          – sajnos – mindenkiről nincs meg a pontos adatom, hogy hol dolgozik. De
          hadd mondjak el egy nagyon szép példát. Egyik legkedvesebb élményem az
          volt,, amikor a Zeneakadémián egy koncertet hallgattam, amelyen fellépett a
          Debreceni Kodály Kórus is. Az éneklők sorában megpillantottam egyik volt
          tanítványunkat,  aki  első  éves  orvosnövendék  volt.  A  koncert  szünetében
          megkérdeztem tőle: „Hogy van neked időd, hogy kórusba járj, hiszen tudom,
          hogy a Kodály Kórus karnagya eléggé szigorú, sok próbát tart, és elég kemé-
          nyen megköveteli, hogy komolyan dolgozzanak.” A következő volt a válasz:
          „Tessék elhinni,, hogy ahogyan testileg szükség van arra, hogy felfrissüljünk

          60
   55   56   57   58   59   60   61   62   63   64   65