Page 88 - Psalmus Humanus Művészetpedagógiai Egyesület alapítása
P. 88
Psalmus Humanus művészetpedagógiai egyesület
ségét.) A tanácskozás helyszínére, a COEX Exhibition and Conference Cen-
terbe szinte valamennyi tagállamból érkeztek küldöttek, így számuk az ezer
főt jóval meghaladta.
A műhelymunka során – a bevezető előadást és a moderátori felvezetést
követően – a résztvevők számára lehetőség nyílt hozzászólásra és vitára,
elsősorban angol, alkalmanként francia nyelven. Az eredeti előadások szin-
tén e két nyelven kerültek publikálásra a konferencia kiadványában.
A részvétel lehetősége rendkívüli fontosságú volt a hazai művészetokta-
tás szempontjából, mivel a rendezvény orientációja, valamint a jelenlévők
beszámolói – egybefüggően a kerekasztal-beszélgetéseken elhangzottakkal
– egyértelműen azt mutatták, hogy az integrációs szemléletmód mára az
oktatás nélkülözhetetlen, alapvető elemévé vált. Nem volt olyan előadás
vagy hozzászólás, mely a megállapítással vitába szállt volna (a vitaindítók,
kritikák elsősorban a regionális, helyi specialitásokat kiemelő művészeti
oktatás fejlesztését, kiemelt támogatását javasolták, s ez a szemlélet az in-
tegrációval egyáltalán nem helyezkedik szembe). Megemlítendő még a ze-
netanítás fontosságának hangsúlyozása, hiszen a zene, sajátos, általánosan
használható jelrendszerénél fogva, az integrációs törekvések legfontosabb
eszköze lehet.
A rendezvényen nagy sikert arattak a magyarországi művészetoktatás
eredményeit sokoldalúan, gazdag információs tartalommal megjelenítő –
szintén az UNESCO által támogatott – angol nyelvű kiadványok
(Psalmus Humanus – „Music Belongs To Everyone!”, Psalmus Humanus In-
tegrated Arts Education Programme and Consultation Centre), melyek K. Ud-
vari Katalin, az Egyesület elnöke szerkesztésében és alkotótársi közremű-
ködésével mutatják be a Psalmus Humanus tevékenységét. Az összeállítás
tizenkét művészetpedagógiai műhely együttes munkájával jött létre: a tu-
dományos kutatásra és gyakorlati tapasztalatokra alapozott együttműködé-
si rendszer az óvodai és iskolai zenei nevelést, valamint a felsőoktatást és a
felnőttképzést így egyaránt magába foglalja. A program bizonyítani kívánja,
hogy az interdiszciplináris művészetoktatás eredményesen fejleszti a memó-
riát, a szövegértési és nyelvtanulási készséget, a mozgáskoordinációt, s eze-
ken keresztül az egész személyiség kreativitását, ezért az oktatás részét ké-
pezi az egyéni és kóruséneklés, az aktív zenélés és mozgás (tánc, néptánc)
általi részképesség-fejlesztés elméleti-gyakorlati ismeretköre, illetve a szá-
mítógép és a zenetanítás kapcsolata vagy a zenei munkaképesség-gondozás.
A konferencia szervezőihez eljuttatott beszámolóban lehetőség nyílt a Mű-
vészetpedagógiai Egyesület tehetséggondozó programjának bemutatására is.
Ennek zenei része, mely a kreativitás és az alkotó képességek fejlesztésén
alapul, a következő fontosabb altémákra osztható:
88