Page 88 - Psalmus Humanus Művészetpedagógiai Egyesület alapítása
P. 88

Psalmus Humanus művészetpedagógiai egyesület

          ségét.) A tanácskozás helyszínére, a COEX Exhibition and Conference Cen-
          terbe szinte valamennyi tagállamból érkeztek küldöttek, így számuk az ezer
          főt jóval meghaladta.
             A műhelymunka során – a bevezető előadást és a moderátori felvezetést
          követően – a résztvevők számára lehetőség nyílt hozzászólásra és vitára,
          elsősorban angol, alkalmanként francia nyelven. Az eredeti előadások szin-
          tén e két nyelven kerültek publikálásra a konferencia kiadványában.
             A részvétel lehetősége rendkívüli fontosságú volt a hazai művészetokta-
          tás szempontjából, mivel a rendezvény orientációja, valamint a jelenlévők
          beszámolói – egybefüggően a kerekasztal-beszélgetéseken elhangzottakkal
          – egyértelműen azt mutatták, hogy az integrációs szemléletmód mára az
          oktatás nélkülözhetetlen, alapvető elemévé vált. Nem volt olyan előadás
          vagy hozzászólás, mely a megállapítással vitába szállt volna (a vitaindítók,
          kritikák elsősorban a regionális, helyi specialitásokat kiemelő művészeti
          oktatás fejlesztését, kiemelt támogatását javasolták, s ez a szemlélet az in-
          tegrációval egyáltalán nem helyezkedik szembe). Megemlítendő még a ze-
          netanítás fontosságának hangsúlyozása, hiszen a zene, sajátos, általánosan
          használható jelrendszerénél fogva, az integrációs törekvések legfontosabb
          eszköze lehet.
             A rendezvényen nagy sikert arattak a magyarországi művészetoktatás
          eredményeit sokoldalúan, gazdag információs tartalommal megjelenítő –
          szintén az UNESCO által támogatott – angol nyelvű kiadványok
             (Psalmus Humanus – „Music Belongs To Everyone!”, Psalmus Humanus In-
          tegrated Arts Education Programme and Consultation Centre), melyek K. Ud-
          vari Katalin, az Egyesület elnöke szerkesztésében és alkotótársi közremű-
          ködésével mutatják be a Psalmus Humanus tevékenységét. Az összeállítás
          tizenkét művészetpedagógiai műhely együttes munkájával jött létre: a tu-
          dományos kutatásra és gyakorlati tapasztalatokra alapozott együttműködé-
          si rendszer az óvodai és iskolai zenei nevelést, valamint a felsőoktatást és a
          felnőttképzést így egyaránt magába foglalja. A program bizonyítani kívánja,
          hogy az interdiszciplináris művészetoktatás eredményesen fejleszti a memó-
          riát, a szövegértési és nyelvtanulási készséget, a mozgáskoordinációt, s eze-
          ken keresztül az egész személyiség kreativitását, ezért az oktatás részét ké-
          pezi az egyéni és kóruséneklés, az aktív zenélés és mozgás (tánc, néptánc)
          általi részképesség-fejlesztés elméleti-gyakorlati ismeretköre, illetve a szá-
          mítógép és a zenetanítás kapcsolata vagy a zenei munkaképesség-gondozás.
          A konferencia szervezőihez eljuttatott beszámolóban lehetőség nyílt a Mű-
          vészetpedagógiai Egyesület tehetséggondozó programjának bemutatására is.
          Ennek zenei része, mely a kreativitás és az alkotó képességek fejlesztésén
          alapul, a következő fontosabb altémákra osztható:



          88
   83   84   85   86   87   88   89   90   91   92   93