Page 4 - Kodály zenepadagógiai öröksége
P. 4

Psalmus Humanus művészetpedagógiai egyesület

          A Kodály-módszer szerepének vizsgálata a 21. századi globalizáció korában
          másokat is foglalkoztat, többek között a szakmai körökben közismert Michalis
          Patseast, az athéni görög Kodály Konzervatórium és Intézet igazgatóját,
          a Nemzetközi Kodály Társaság volt elnökét is, aki a következőket mondta:

             „résen kell lennünk, hogy küzdeni tudjunk olyan iskolák ellen, amelyek ’művelet-
             len specialistákat’ képeznek. Az új technológiák bevezetése az oktatásba egyen-
             súlyban kell maradjon a zenével és a művészetekkel, az irodalom és a történelem
             tanítással, különben az eredmény steril lesz.
             Az énekórákat vissza kell állítani az alaptantervekbe. És az éneket tehetséges, jól
             képzett és jól fizetett zenetanárokkal kell taníttatni.”
                                                                   (IKS, é. n.)

          A nemzetközi tekintélyű és elismert szakember véleménye után most egy
          hazai, a közelmúltban, 2020. decemberében megjelent információra szeret-
          nénk felhívni a figyelmet, ami megerősíti a kodályi zenepedagógia időszerű-
          ségét napjainkban is.
            A Magyar Tehetségsegítő Szervezetek Szövetsége megbízásából, az EFOP-
          3.2.1 Tehetségek Magyarországa kiemelt projekt keretében elvégzett egy több
          éves, országos reprezentatív online közvélemény-kutatást, aminek során két
          korosztályt, 18-59 éves felnőtteket és 16-19 éves fiatalokat kérdeztek a tehet-
          ségről. (…)
            Érdekes fejlemény, hogy míg korábban, 2015-ben elsősorban veleszületett
          kiemelkedő képességként értelmezték a tehetséget a válaszadók, addig 2020-
          ra a kreativitás lett számukra a tehetség legfontosabb eleme. Emellett a fel-
          nőttek szerint a logikus gondolkodás, a jó memória, az összefüggések gyors
          megértése és a kitartás a tehetség leglényegesebb jellemzői.
            (Bővebben: www.tehetseg.hu Beszámoló a MATEHETSZ országos repre-
          zentatív közvélemény kutatásának eredményéről 2020. október)

          És mindez hogyan illeszkedik a kodályi zenepedagógiához és globalizálódó
          világunkhoz? Ezt két kiragadott, különböző időszakból: 1952-ből, és 2006-
          ból való, de máig érvényes példával szeretnénk szemléltetni:

          •  A Magyar Református Nevelés református pedagógiai szaklapban jelent meg
            Pro Memoria címmel tematikus összeállítás
            K. Udvari Katalin: A vers- és a zenetanulás nyeresége címmel.
            (VII. évf.1-2.szám, 2006. május 9-12.oldal.)
            Először Kodály Zoltán szavait szeretném idézni (K.U. K.)
            „…csak az első 100 darab betanulása nehéz, a többi játszva megy: a memória-
            készség is gyakorlás dolga.”

          4
   1   2   3   4   5   6   7   8   9