Page 53 - Énekiskolák helyzete
P. 53

Ének-zenei általános iskolák, Ének-zene tagozatos általános iskolák
               És az Énekórák helye a hazai közoktatásban – fÉnyben És árnyÉkban

           A Rädda Barnen utcai Ének-zene Tagozatos Általános Iskolában Csizma-
         dia Imre énektanár 1957-ben indította el a zenei tagozatot, vezette be a furu-
         lyaoktatást, mint tantárgyat, és szólaltatta meg az iskola első zenekarát.
           A tagozatos osztályok évről évre bővültek.

           Hamarosan új, tehetséges és felkészült zeneakadémia végzettségű énekta-
         nárok érkeztek az iskolába: dr. Bádonyi Istvánné Vágvölgyi Judit és Cseszka
         Edit tanárnők (Utóbbi 1960-tól 1991-ig, a haláláig tanított az iskolában, s aki
         diákéveit Békés-Tarhoson töltötte.)
           Az iskola története elsősorban a kórus történetében folytatódik.
           Főként Cseszka Edit kiemelkedő és fáradságos munkájának eredménye,
         hogy „csúcsra juttatta” az iskolai kórus tevékenységét, azt idővel országhatá-
         ron túl is ismertté és elismertté téve. 1980-tól majd egy évtizedig minden
         évben az Év kórusa címet nyerték el, 1968-ban a japán rádió készített felvételt
         a tanulókkal, majd 1976-ban meghívást kaptak Angliába is, a BBC Stúdió jába.
         Európai szereplések után 1986-ban átrepülték az óceánt. Kanadába, a Mont-
         reali  Világkiállítás  Fesztiváljára,  Powell  Riverbe  is  meghívást  kaptak,  ahol
         tizenhat napot töltött a 45 gyermek. Ez idő alatt tizennyolcszor kellett fellép-
         niük. „A sikerük akkora volt, hogy azt a Sziklás-hegység talán még ma is visszhan-
         gozza” – fejezete be írását a Köznevelés c. oktatáspolitikai hetilapban az iskolá-
         ról megjelent cikk írója, némi jó szándékú túlzással, de nagy elismeréssel.
           1987. január 9.



























                              Kirándulás a Sziklás-hegységben

                                                                         53
   48   49   50   51   52   53   54   55   56   57   58