Page 55 - Énekiskolák helyzete
P. 55
Ének-zenei általános iskolák, Ének-zene tagozatos általános iskolák
És az Énekórák helye a hazai közoktatásban – fÉnyben És árnyÉkban
Az énektanárok mûsorválasztásának és munkájának értékelését és színvona-
lát jellemzik a Rädda Barnen utcai Ének-zenei Általános Iskolában megfor-
dult híres mûvészek bejegyzései a vendégkönyvben.
Kedves Gyerekek!
Nem mindennapi öröm, hogy Budapesten tökéletesen magyarul énekel egy ének-
kar. A kiejtés, az érzés, a hang olyan egészséges, amely szinte itt a fõvárosban kivé-
telnek tûnik. De csak jó, hogy ez az alap finom muzikalitással is párosul.
Kívánom, hogy õrizzétek ugyanígy tovább mindkét erényeteket: a hangotokban
még meglévõ magyar múltat és a szüntelen beáramló Európát!
1974. június 14. Vass Lajos
…legyenek-e zenei tagozatú középiskolai osztályok vagy ilyen gimnázium Rákos-
pa lotán?
Legyen!! Íme néhány érv:
Csak azok a népek alkottak maradandót, gyõzték le a nehézségeket és maradtak
fönn, amelyek a kultúra magas fokán álltak. A kultúra megtartó erõ!
Ezért fontos az a nagyszerû munka, amely a Rákospalota-i Rädda Barnen utcai
ének-zenei Általános Iskolában folyik. Õk megváltoztatták a kerület hírét, kulturális
arcát. A zenei alapú nevelés, az intenzív karéneklés kibontakoztatja a gyermek
mûvészi képességeit és másirányú tehetségét is. A zene tehát általános hatású. Az
ilyen iskolák neveltjei több közösségi érzéssel, jobb szívvel, erõsebb akarattal vágnak
neki az életnek, és bizonyára jobb magyarok is.
Cseszka Edit tanárnõ, aki mostanában kapta meg a Szerzõi Jogvédõ Hivatal
kitüntetését az új magyar mûvek tolmácsolásáért, sok-sok magyar mûvel járta végig
Európát a palotai gyerekeket vezényelve, sikert sikerre halmozva! Ma minél több
ilyen gyerekre lenne szükség, ha többen lennének, kevesebb gondunk lenne! Ezért
pártolom a zenei tagozatú középiskola megvalósítását!
1981. június 30. Karai József
55