Page 5 - Tehetséggondozás Kodály szellemében
P. 5
TeheTséggondozás Kodály szellemében a hazai KözoKTaTásban
(30 ór ás aKKrediTálT Tanár-TovábbKépzési progr am)
1. A képzési program iránytűje a Barkóczi Ilona-Pléh Csaba profesz-
szorok pszichológiai hatásvizsgálatának megállapításai
A „Tehetséggondozás Kodály szellemében a hazai közoktatásban” 30 órás akkre-
ditált tanár-továbbképzési programunk összeállításánál csak a gyakorlatban
már kipróbált, és évek óta eredményesen működő modell értékű pedagógiai
módszereket vontunk be a képzésbe. Iránytűként tekintettünk az 1968 és
1972 között, Kodály Zoltánné jelentős erkölcsi és anyagi támogatásával ké-
szült, és a Barkóczi Ilona–Pléh Csaba pszichológus professzorok által veze-
tett hatásvizsgálat megállapításaira.
(Többen tettek számunkra megjegyzést, hogy a vizsgálat megállapításai
mára már idejét múltak és nem érvényesek. De ez helytelen megállapítás,
mivel tudomásunk szerint ez a mai napig a legnagyobb léptékű hazai vizs-
gálatsorozat, és a zenének, valamint a zenei nevelésnek az evolúció, illetve
az egyedfejlődés, valamint a személyiség-fejlődés során betöltött szerepében
az elmúlt néhány évtized jelentéktelen időszak.) 1
A vizsgálatsorozat zenei és nem zenei tagozatos osztályok, magas és ala-
csony szociális státusú tanulók fejlődését vizsgálta négy éven keresztül, töb-
bek között követve az intellektuális terület eredményeit, a kreativitás képes-
ségének az eredményeit, stb.
A 2004-ben a Psalmus Humanus Egyesület által rendezett Országos Mű-
vészeti Nevelési Konferencián Barkóczi Ilona professzor asszonyt is felkér-
tük előadónak, aki beszámolt az általa vezetett kecskeméti pszichológiai
vizsgálatokról. Igen fontosnak tűnt a következő megállapítása: (….) „Szá-
munkra mégis talán a legfontosabb tanulság volt az, hogy a zenei képzés az ala-
csony státusú zenei osztályban az alacsony státus hátrányait igen sokban képes volt
annyira kompenzálni,, hogy a magas státusú és IQ-jú nem zenés osztály színvona-
lára emelte igen sok teljesítmény terén. Drámai volt viszont az alacsony, nem ze-
neis osztály lemaradása az egész idő alatt.”
Előadásában azt is megjegyezte, hogy a korábbi eredményeket megerősí-
tette Sulyán Andrea, az ELTE PPK Pszichológia Tanszékének zenei képzett-
séggel is rendelkező hallgatója, akinek 2001-ben készült diploma munkájá-
ban bemutatott új vizsgálati eredmények teljes mértékben összhangban
voltak a régi kecskeméti adatokkal. És „ha két mérés eredménye 25 év elteltével,
1 Barkóczi ilona–Pléh csaBa: Kodály zenei nevelési módszerének pszichológiai hatásvizsgálata. Kiadta a
Kodály Zoltán Zenepedagógiai Intézet megbízásából a Bács Megyei Lapkiadó Vállalat, 1978. (Könyv-
árusi forgalomba nem került.)
5