Page 5 - Tehetséggondozás Kodály szellemében
P. 5

TeheTséggondozás Kodály szellemében a hazai KözoKTaTásban
                   (30 ór ás aKKrediTálT Tanár-TovábbKépzési progr am)

         1.  A képzési program iránytűje a Barkóczi Ilona-Pléh Csaba profesz-
           szorok pszichológiai hatásvizsgálatának megállapításai


         A „Tehetséggondozás Kodály szellemében a hazai közoktatásban” 30 órás akkre-
         ditált tanár-továbbképzési programunk összeállításánál csak a gyakorlatban
         már kipróbált, és évek óta eredményesen működő modell értékű pedagógiai
         módszereket vontunk be a képzésbe. Iránytűként tekintettünk az 1968 és
         1972 között, Kodály Zoltánné jelentős erkölcsi és anyagi támogatásával ké-
         szült, és a Barkóczi Ilona–Pléh Csaba pszichológus professzorok által veze-
         tett hatásvizsgálat megállapításaira.
           (Többen tettek számunkra megjegyzést, hogy a vizsgálat megállapításai
         mára már idejét múltak és nem érvényesek. De ez helytelen megállapítás,
         mivel tudomásunk szerint ez a mai napig a legnagyobb léptékű hazai vizs-
         gálatsorozat, és a zenének, valamint a zenei nevelésnek az evolúció, illetve
         az egyedfejlődés, valamint a személyiség-fejlődés során betöltött szerepében
         az elmúlt néhány évtized jelentéktelen időszak.) 1
           A vizsgálatsorozat zenei és nem zenei tagozatos osztályok, magas és ala-
         csony szociális státusú tanulók fejlődését vizsgálta négy éven keresztül, töb-
         bek között követve az intellektuális terület eredményeit, a kreativitás képes-
         ségének az eredményeit, stb.
           A 2004-ben a Psalmus Humanus Egyesület által rendezett Országos Mű-
         vészeti Nevelési Konferencián Barkóczi Ilona professzor asszonyt is felkér-
         tük  előadónak,  aki  beszámolt  az  általa  vezetett  kecskeméti  pszichológiai
         vizsgálatokról. Igen fontosnak tűnt a következő megállapítása: (….) „Szá-
         munkra mégis talán a legfontosabb tanulság volt az, hogy a zenei képzés az ala-
         csony státusú zenei osztályban az alacsony státus hátrányait igen sokban képes volt
         annyira kompenzálni,, hogy a magas státusú és IQ-jú nem zenés osztály színvona-
         lára emelte igen sok teljesítmény terén. Drámai volt viszont az alacsony, nem ze-
         neis osztály lemaradása az egész idő alatt.”
           Előadásában azt is megjegyezte, hogy a korábbi eredményeket megerősí-
         tette Sulyán Andrea, az ELTE PPK Pszichológia Tanszékének zenei képzett-
         séggel is rendelkező hallgatója, akinek 2001-ben készült diploma munkájá-
         ban  bemutatott  új  vizsgálati  eredmények  teljes  mértékben  összhangban
         voltak a régi kecskeméti adatokkal. És „ha két mérés eredménye 25 év elteltével,


         1   Barkóczi ilona–Pléh csaBa: Kodály zenei nevelési módszerének pszichológiai hatásvizsgálata. Kiadta a
          Kodály Zoltán Zenepedagógiai Intézet megbízásából a Bács Megyei Lapkiadó Vállalat, 1978. (Könyv-
          árusi forgalomba nem került.)

                                                                          5
   1   2   3   4   5   6   7   8   9   10