Page 11 - Kodály zenepadagógiai öröksége
P. 11

Kodály Zoltán Zenepedagógiai öröKségéneK időszerűsége
                           a 21. sZáZad globaliZálódó világában
         III/2 A zenei általános és a személyiség fejlődés
         A kodályi ének-zenei általános iskola nem többet és nem kevesebbet céloz
         meg, mint a lelkileg és szellemileg kiegyensúlyozott személyiség kialakítását.
         E tanulmánynak nem célja a személyiség fejlődés tudományos elméleteinek
         ismertetése vagy értékelése. Témánk szempontjából a személyiség fejlődésé-
         nek három dimenzióját emeljük ki:
            A motorikus, az intellektuális és a mentális képességeket.
            A tudományos, majd az információs forradalom korszakában e képessé-
         gek fejlesztésére fordított erők között egyre inkább megbomlott az egyensúly,
         uralkodóvá váltak az intellektuális képességeket fejlesztő iskolák, sorvad a
         testnevelés oktatás, és az oktatás javára egyre kisebb súlyú a nevelés.
            A motorikus képességek (összetett mozgások és pszichikus folyamatok
         végrehajtásának képessége) fejlesztésének az eszközei: az általános testi erőn-
         lét, ügyességet, kitartást, fegyelmet fejlesztő testnevelés, a zene aktív művelé-
         sével együtt járó ének-zene oktatás, és a tánctanítás. Hogy a szalagavató bálo-
         kon sok a botlábú, a zene ritmusát követni még véletlenül sem képes, rossz
         tartású érettségiző, azt mosolyogva vesszük tudomásul.
            Az ének-zene tagozat több
         területen  is  enyhíteni  tudja  az
         intellektualitás  nem  kívánatos
         túlsúlyát az iskolai életben. Az
         iskolánkban bevezetett néptánc
         nem  csak  azt  teszi  lehetővé,
         hogy a népdalok tanulásával is
         megismerkedhessenek tanuló-
         ink, de az éneklés és mozgás
         összekapcsolódásával   újabb
         moz gáskoordinációs  gyakorla-
         tokat végezzenek. Annak bi-
         zonygatása pedig, hogy a hang-
         szeres játék milyen bonyolult
         motorikus  és  pszichés  mecha-
         nizmusok összehangolt műkö-
         dését, milyen magas szintű fi-
         gyelem megosztását, milyen
         kemény önfegyelmet igényel,
         nyilván felesleges.
            Talán még fontosabb az
         éneklés  személyiség  fejlesztő




                                                                         11
   6   7   8   9   10   11   12   13   14   15   16