Page 3 - Kodály zenepadagógiai öröksége
P. 3
Kodály Zoltán Zenepedagógiai öröKségéneK időszerűsége
a 21. sZáZad globaliZálódó világában
A tehetséggondozás, a tehetségmenedzselés – nemzetstratégiai kérdés. (…)
A tehetséggondozás egyik legfontosabb tényezője,
az esélyteremtés és egyenlőség biztosítása.
VII. Nevelésügyi Kongresszus 2008. augusztus 25-28.
Kerekasztal beszélgetések, 2008. augusztus 27.
Konferencia kiadvány, 184. oldal
a.) A Psalmus Humanus integrált művészetpedagógiai program,
mint az UNESCO Alapokmányában foglalt célok egyike:
a nevelésügy, a kultúra és a tudomány szimbiózisa
A globalizáció századunkban egy új rendszert jelent, amely az egész világra
kiterjed gazdasági, technikai és kulturális téren egyaránt.
A Psalmus Humanus Művészetpedagógiai Egyesület tevékenysége meg-
alakulása óta a kodályi hagyományokra épül, és a Barkóczi Ilona - Pléh Csa-
ba pszichológia hatásvizsgálat megállapításait figyelembe véve dolgozott ki
olyan integrált művészetpedagógiai programot, ami a társadalom minden
rétegének, a szociokulturális körülményeket, valamint a gyermekek egészsé-
gi állapotát is figyelembe véve lehetőséget ad valamennyi gyermek számára
művészeti tevékenységekben való aktív részvételre.
A 21. század globalizálódó világában a politikai és gazdasági változások
viszonylag gyorsan mentek végbe, és ezeket a változásokat az oktatás és a
nevelés nem minden tekintetben tudta adekvát módon követni. Ehhez kí-
vántunk művészetpedagógiai programunk kidolgozásával hatékony segítsé-
get nyújtani. Ugyanakkor rá kívántunk világítani arra is, hogy korunk kul-
turális viszonyai között is (globalizáció, információs társadalom) a gyerme-
kek művészeti nevelése megőrizheti egyrészt hazájuk, régiójuk sajátos kultu-
rális sokszínűségét, másrészt éppen ezzel a sokszínűséggel kapcsolódhat
más országokhoz, a világ bármely részén.
Mindez az UNESCO prioritása közé tartozik: a kultúrák közötti párbeszéd,
megfelelés a növekvő szociális és etikai kihívásoknak, valamint az „Oktatás minden-
kinek” program megvalósítása.
3