Page 5 - Kodály zenepadagógiai öröksége
P. 5

Kodály Zoltán Zenepedagógiai öröKségéneK időszerűsége
                           a 21. sZáZad globaliZálódó világában
              (Ezt segítette a mindennapos éneklés, amikor az éneklő-zenélő általá-
           nos iskolákban az énekórák száma egy tanítási évben elérte a közel 200-t.)
              Kodály  Zoltán  alábbi  kérése  1952-ben  hangzott  el  a  Kecskeméti
           Ének-Zenei Általános Iskolában tett látogatásakor, amikor „kérte, hogy az
           osztálytanítók mérjék le az ének többletórák hatását a közismereti tárgyak
           tanításában, a logikus gondolkodásra nevelésben.”
              Nemesszeghyné Szentkirályi Márta iskolaalapító igazgatónő a napló-
           jában az 1953. július 29-i bejegyzésében örökítette meg Kodály szavait.



















         •  Magyar Református Nevelés református pedagógiai szaklapban jelent meg
           Pro Memoria címmel tematikus összeállítás
           Szintén itt volt olvasható Czibere Károly írása is: Az emlékezet, mint verse-
           nyelőny címmel. (VII. évf. 1-2.szám, 2006. május 7-8.oldal)
              A  szerző  szerint:  a  versenyelőny,  a  versenyképesség  napjaink  egyik
           leggyakrabban használt kifejezése.(…) Az, hogy a versenyképességről so-
           kat hallunk, magától értetődik. Hiszen különösen a rendszerváltás után
           kialakított társadalmi, politikai és gazdasági elvárások egyaránt a verseny-
           re épülnek (…)
              Hogyan illeszthető a versenyről és a versenyképességről a fentiekben alkotott
           képbe az emlékezet?
              Az emlékezet olyan ismereteknek, tudásoknak, intézményeknek, eljá-
           rásoknak stb. a halmaza, amelyek egyrészt korábban történtek, alakultak
           ki, fogalmazódtak meg, másrészt a jelen valamely területére vannak vonat-
           koztatva. Ebben az értelemben tehát az emlékezet nem egy passzív tény-
           és adattár, hanem a múlt dolgoknak a jelenre való alkalmazása. (…)
              Számtalan esettel találkozunk, amikor az egyedi emlékezet, tapasztalat
           rendkívül nagymértékű versenyelőnyt biztosít: egy új innováció, egy új
           eredményes gyógyszer, vagy egy új, a korábbinál olcsóbb eljárás, vala-
           mennyi a piaci versenyben elfoglalt pozíciót javítja.

                                                                          5
   1   2   3   4   5   6   7   8   9   10