Page 5 - Kodály zenepadagógiai öröksége
P. 5
Kodály Zoltán Zenepedagógiai öröKségéneK időszerűsége
a 21. sZáZad globaliZálódó világában
(Ezt segítette a mindennapos éneklés, amikor az éneklő-zenélő általá-
nos iskolákban az énekórák száma egy tanítási évben elérte a közel 200-t.)
Kodály Zoltán alábbi kérése 1952-ben hangzott el a Kecskeméti
Ének-Zenei Általános Iskolában tett látogatásakor, amikor „kérte, hogy az
osztálytanítók mérjék le az ének többletórák hatását a közismereti tárgyak
tanításában, a logikus gondolkodásra nevelésben.”
Nemesszeghyné Szentkirályi Márta iskolaalapító igazgatónő a napló-
jában az 1953. július 29-i bejegyzésében örökítette meg Kodály szavait.
• Magyar Református Nevelés református pedagógiai szaklapban jelent meg
Pro Memoria címmel tematikus összeállítás
Szintén itt volt olvasható Czibere Károly írása is: Az emlékezet, mint verse-
nyelőny címmel. (VII. évf. 1-2.szám, 2006. május 7-8.oldal)
A szerző szerint: a versenyelőny, a versenyképesség napjaink egyik
leggyakrabban használt kifejezése.(…) Az, hogy a versenyképességről so-
kat hallunk, magától értetődik. Hiszen különösen a rendszerváltás után
kialakított társadalmi, politikai és gazdasági elvárások egyaránt a verseny-
re épülnek (…)
Hogyan illeszthető a versenyről és a versenyképességről a fentiekben alkotott
képbe az emlékezet?
Az emlékezet olyan ismereteknek, tudásoknak, intézményeknek, eljá-
rásoknak stb. a halmaza, amelyek egyrészt korábban történtek, alakultak
ki, fogalmazódtak meg, másrészt a jelen valamely területére vannak vonat-
koztatva. Ebben az értelemben tehát az emlékezet nem egy passzív tény-
és adattár, hanem a múlt dolgoknak a jelenre való alkalmazása. (…)
Számtalan esettel találkozunk, amikor az egyedi emlékezet, tapasztalat
rendkívül nagymértékű versenyelőnyt biztosít: egy új innováció, egy új
eredményes gyógyszer, vagy egy új, a korábbinál olcsóbb eljárás, vala-
mennyi a piaci versenyben elfoglalt pozíciót javítja.
5