Page 73 - Kodály zenepadagógiai öröksége
P. 73

Kodály Zoltán Zenepedagógiai öröKségéneK időszerűsége
                           a 21. sZáZad globaliZálódó világában
         Jó  alkalom  a  mostani  5  éves  évforduló  annak  a  megtisztelő  eseménynek
         a felidézésére, amikor a kodályi zenepedagógia az UNESCO Szellemi Kultu-
         rális Örökség Jó Megőrzési Gyakorlatok Regiszterébe bejegyzésre került.
            Az  UNESCO  az  „akadályoknak  az  eltávolításához” is ad tanácsot, hogy
         a gyermekek ének-zene tanulásának fontossága a Kodály Zoltán által remélt
         módon is felismerésre kerüljön a társadalom előtt.

         Valamennyi  UNESCO  MŰVÉSZETI  VILÁGKONFERENCIA  záró  megbe-
         szélésén elhangzottak a következő ajánlások:
           •  a művészeti nevelésnek központi helyet kell kapnia az oktatásban, hi-
             szen világosan kimutatható, hogy a művészeti nevelés jelentősen növeli
             a tanulók általános teljesítményét, fejleszti alapvető kompetenciáit (írás-
             olvasás, számolás stb.), továbbá mind az egyén, mind a társadalom fejlő-
             dése szempontjából pozitív hatású,
           •  a művészeti nevelést mindenkinek biztosítani kell a közoktatásban és
             azon kívül,
           •  gondoskodni kell arról, hogy a művészeti nevelésben megfelelő képes-
             ségű és magasan képzett tanárok vegyenek részt,
           •  a művészeteket oktató tanárok képzése új prioritás kell, hogy legyen,
             és a művészeti nevelés fontosságára való ráébresztés minden tanár kép-
             zésében helyet kell, hogy kapjon.

         Szerencsés lehetőség adódott szakmai közösségünk számára, majd az éppen
         hivatalosan is megalakult Egyesületünk előtt, hogy Magyarországon éppen
         az ezredforduló évében jelent meg egy olyan Közoktatási Modernizációs Köz-
         alapítvány (KOMA) által kiírt pályázat, ami lehetőséget adott „Újszerű, nem
         csak helyi érvényességű, modell értékű programok, tevékenységek” kidol-
         gozására. Ekkor készült el „Válaszkeresés korunk kihívásaira Kodály esz-
         méi alapján.” című integrált művészetpedagógiai programunk.

         Elmondhatjuk, hogy a sikeres pályázati munkánknak a gyakorlatban való
         ismertté tételéhez az elmúlt két évtized alatt mindig kaptunk állami támoga-
         tást. Tanár-továbbképzési programjaink megvalósítását, – amelyeken közel
         400 ének-zene tanár, tanítónő, óvónő, gyógypedagógus vett részt – a MATE-
         HETSZ (Magyar Tehetségsegítő Szervezetek Szövetsége), a Magyar Művésze-
         ti Akadémia, az Emberi Erőforrások Minisztériuma és az ELTE BTK Zenei
         Tanszéke támogatta. Az oktatási segédanyagaink elkészítését (magyar, illetve
         angol német és francia nyelvű ismertető füzetek, DVD filmek) az UNESCO,
         az UNESCO MAGYAR NEMZETI BIZOTTSÁGA (korábbi nevén: Magyar
         UNESCO Bizottság), és a Nemzeti Kulturális Alap támogatásával tudtuk meg-
         valósítani, amiért valamennyi intézménynek őszinte köszönetet mondunk.

                                                                         73
   68   69   70   71   72   73   74   75   76