Page 73 - Kodály zenepadagógiai öröksége
P. 73
Kodály Zoltán Zenepedagógiai öröKségéneK időszerűsége
a 21. sZáZad globaliZálódó világában
Jó alkalom a mostani 5 éves évforduló annak a megtisztelő eseménynek
a felidézésére, amikor a kodályi zenepedagógia az UNESCO Szellemi Kultu-
rális Örökség Jó Megőrzési Gyakorlatok Regiszterébe bejegyzésre került.
Az UNESCO az „akadályoknak az eltávolításához” is ad tanácsot, hogy
a gyermekek ének-zene tanulásának fontossága a Kodály Zoltán által remélt
módon is felismerésre kerüljön a társadalom előtt.
Valamennyi UNESCO MŰVÉSZETI VILÁGKONFERENCIA záró megbe-
szélésén elhangzottak a következő ajánlások:
• a művészeti nevelésnek központi helyet kell kapnia az oktatásban, hi-
szen világosan kimutatható, hogy a művészeti nevelés jelentősen növeli
a tanulók általános teljesítményét, fejleszti alapvető kompetenciáit (írás-
olvasás, számolás stb.), továbbá mind az egyén, mind a társadalom fejlő-
dése szempontjából pozitív hatású,
• a művészeti nevelést mindenkinek biztosítani kell a közoktatásban és
azon kívül,
• gondoskodni kell arról, hogy a művészeti nevelésben megfelelő képes-
ségű és magasan képzett tanárok vegyenek részt,
• a művészeteket oktató tanárok képzése új prioritás kell, hogy legyen,
és a művészeti nevelés fontosságára való ráébresztés minden tanár kép-
zésében helyet kell, hogy kapjon.
Szerencsés lehetőség adódott szakmai közösségünk számára, majd az éppen
hivatalosan is megalakult Egyesületünk előtt, hogy Magyarországon éppen
az ezredforduló évében jelent meg egy olyan Közoktatási Modernizációs Köz-
alapítvány (KOMA) által kiírt pályázat, ami lehetőséget adott „Újszerű, nem
csak helyi érvényességű, modell értékű programok, tevékenységek” kidol-
gozására. Ekkor készült el „Válaszkeresés korunk kihívásaira Kodály esz-
méi alapján.” című integrált művészetpedagógiai programunk.
Elmondhatjuk, hogy a sikeres pályázati munkánknak a gyakorlatban való
ismertté tételéhez az elmúlt két évtized alatt mindig kaptunk állami támoga-
tást. Tanár-továbbképzési programjaink megvalósítását, – amelyeken közel
400 ének-zene tanár, tanítónő, óvónő, gyógypedagógus vett részt – a MATE-
HETSZ (Magyar Tehetségsegítő Szervezetek Szövetsége), a Magyar Művésze-
ti Akadémia, az Emberi Erőforrások Minisztériuma és az ELTE BTK Zenei
Tanszéke támogatta. Az oktatási segédanyagaink elkészítését (magyar, illetve
angol német és francia nyelvű ismertető füzetek, DVD filmek) az UNESCO,
az UNESCO MAGYAR NEMZETI BIZOTTSÁGA (korábbi nevén: Magyar
UNESCO Bizottság), és a Nemzeti Kulturális Alap támogatásával tudtuk meg-
valósítani, amiért valamennyi intézménynek őszinte köszönetet mondunk.
73