Page 69 - Kodály zenepadagógiai öröksége
P. 69

Kodály Zoltán Zenepedagógiai öröKségéneK időszerűsége
                           a 21. sZáZad globaliZálódó világában
            Az általános iskolai ének tanár hiány miatti gondok enyhítésével kapcso-
         latos  újságcikket  találtunk  nemrégen  egy  1956  (nyarán?)  megjelent  régi,
         megsárgult újságlapon.
            Bárdos Lajos Kossuth-díjas érdemes művész , karnagy a Magyar Zene-
         művészek Szövetsége konferenciájának megbízásából a következőket javasol-
         ta az alábbi címmel megjelent írásában:

            Hozzászólás a zenei életünk megjavítása érdekében tett javaslathoz
            „Lehetővé kell tenni, hogy a zenei szakiskolát végzettek az általános iskolákban
            taníthassanak éneket. Jelenleg képesítés híján nem taníthatnak, jóllehet zenei
            tudásuk magasabb, mint a tanítóképzőt, vagy a pedagógiai főiskolát végzetteké.
            Ezért lehetővé kell tenni, hogy a zenei szakiskolát végzett vagy utolsó éves hall-
            gatók egyéves tanfolyam elvégzése után a pedagógiai „különbözeti államvizsgát”
            tehessenek, iskolai énekoktatásra képesítést nyerhessenek.”

                                         *
            Miért kezdett hozzá Egyesületünk ahhoz a hatalmas szakmai
           munkához, amit az ezredforduló óta, immár két évtizede végez?

         Szándékunkat az ALAPSZABÁLYUNKBAN a következőképpen fogalmaztuk
         meg, és ez a szándék vezetett a jelenlegi Rendhagyó, digitális művészetpedagógiai
         oktatócsomag elkésztéséhez is:
            „Kodály Zoltán zenepedagógiai hagyományának ápolása és a közoktatásban
            való hasznosításának elősegítése, kulturális tevékenység, kulturális örökség meg-
            óvása és tudományos igényű ismeretterjesztés.”
         Mindezeket a legjobb tudásunk igyekeztünk megvalósítani, és amelyeknek
         szükségességét a tanár-továbbképzéseinkre érkezett tanárok személyesen és
         az az Adaptációs terveikben is megerősítettek. A képzéseinken résztvevők
         visszajelzései alapján számukra az új ismeretek mellett a „Tehetséggondozás
         Kodály  szellemében”  címmel  kidolgozott  tanár-továbbképzési  programunk
         legfőbb hozadéka az volt, hogy – felismertette velük énektanári hivatásuk jelen-
         tőségét. Valamint a zenetanulás életre szóló pozitív hatását bizonyító tudományos
         vizsgálati eredmények megismerése érveket adott kezükbe, a környezetük jó irányba
         való meggyőzéséhez.
            Hogy erre mennyire szükség volt, annak megerősítésére csupán egyetlen
         levelet választottunk ki, felidézve az általános iskolai énektanár írójának név-
         vel és címmel is kísért szavait. (A kolléganő szül ideje: 1985.)

         „Ének-zene tanárként és karvezetőként dolgozom…általános iskolában. Első, má-
         sodik osztályosokat és felső tagozatosokat tanítok, és kórust tartok alsósoknak és
         felsősöknek egyaránt. Ezen kívül egy amatőr, 16 fős férfikart vezetek. Így a képzésen

                                                                         69
   64   65   66   67   68   69   70   71   72   73   74