Page 69 - Kodály zenepadagógiai öröksége
P. 69
Kodály Zoltán Zenepedagógiai öröKségéneK időszerűsége
a 21. sZáZad globaliZálódó világában
Az általános iskolai ének tanár hiány miatti gondok enyhítésével kapcso-
latos újságcikket találtunk nemrégen egy 1956 (nyarán?) megjelent régi,
megsárgult újságlapon.
Bárdos Lajos Kossuth-díjas érdemes művész , karnagy a Magyar Zene-
művészek Szövetsége konferenciájának megbízásából a következőket javasol-
ta az alábbi címmel megjelent írásában:
Hozzászólás a zenei életünk megjavítása érdekében tett javaslathoz
„Lehetővé kell tenni, hogy a zenei szakiskolát végzettek az általános iskolákban
taníthassanak éneket. Jelenleg képesítés híján nem taníthatnak, jóllehet zenei
tudásuk magasabb, mint a tanítóképzőt, vagy a pedagógiai főiskolát végzetteké.
Ezért lehetővé kell tenni, hogy a zenei szakiskolát végzett vagy utolsó éves hall-
gatók egyéves tanfolyam elvégzése után a pedagógiai „különbözeti államvizsgát”
tehessenek, iskolai énekoktatásra képesítést nyerhessenek.”
*
Miért kezdett hozzá Egyesületünk ahhoz a hatalmas szakmai
munkához, amit az ezredforduló óta, immár két évtizede végez?
Szándékunkat az ALAPSZABÁLYUNKBAN a következőképpen fogalmaztuk
meg, és ez a szándék vezetett a jelenlegi Rendhagyó, digitális művészetpedagógiai
oktatócsomag elkésztéséhez is:
„Kodály Zoltán zenepedagógiai hagyományának ápolása és a közoktatásban
való hasznosításának elősegítése, kulturális tevékenység, kulturális örökség meg-
óvása és tudományos igényű ismeretterjesztés.”
Mindezeket a legjobb tudásunk igyekeztünk megvalósítani, és amelyeknek
szükségességét a tanár-továbbképzéseinkre érkezett tanárok személyesen és
az az Adaptációs terveikben is megerősítettek. A képzéseinken résztvevők
visszajelzései alapján számukra az új ismeretek mellett a „Tehetséggondozás
Kodály szellemében” címmel kidolgozott tanár-továbbképzési programunk
legfőbb hozadéka az volt, hogy – felismertette velük énektanári hivatásuk jelen-
tőségét. Valamint a zenetanulás életre szóló pozitív hatását bizonyító tudományos
vizsgálati eredmények megismerése érveket adott kezükbe, a környezetük jó irányba
való meggyőzéséhez.
Hogy erre mennyire szükség volt, annak megerősítésére csupán egyetlen
levelet választottunk ki, felidézve az általános iskolai énektanár írójának név-
vel és címmel is kísért szavait. (A kolléganő szül ideje: 1985.)
„Ének-zene tanárként és karvezetőként dolgozom…általános iskolában. Első, má-
sodik osztályosokat és felső tagozatosokat tanítok, és kórust tartok alsósoknak és
felsősöknek egyaránt. Ezen kívül egy amatőr, 16 fős férfikart vezetek. Így a képzésen
69