Page 7 - A kecskeméti példa
P. 7
A hungarikum rövid bemutatása
Kodály Zoltán zenepedagógia koncepciója a magyar népzenei hagyomány-
ra épül, és annak az eszménynek jegyében fogalmazódott meg, hogy a
magyar gyermek leginkább saját hazája nép zenéjének, saját „zenei anyanyel-
vének” megismeréséből kiindulva juthat el a magasrendű európai mű zene
elsajátí tá sá hoz, s válhat mindenre nyitott gyer mek ből zenei leg is művelt
felnőtté.
A kodályi elvekre épülő rendszeres zenei oktatás – különös tekintettel
arra, ha komolyan vesszük a zeneszerző-zenepedagógus eredeti szándékát,
a mindennapos énekóra bevezetését – egyszerre fejleszti a gyermek intel-
lektusát, a dalhoz társuló tánc révén mozgását, illetve stiláris sokfeléségé-
nek köszönhetően kulturális látókörét, s tanít meg a közösséggel-társakkal
való szoros együttműködésre. Kodály zenepedagógiai koncepciója tehát
messzemenően túlmutat a szűkebben vett zene oktatás területén: össz-
társadalmi hatása a ma Magyarországán éppoly páratlanul jelentős, mint
születése (az 1930-as évek), illetve kibontakozása (1950-es, 1960-as évek)
idején.
Bővebben:
Hungarikumok Gyűjteménye - Magyar Értéktár
Kodály-módszer