Page 3 - Énekiskolák helyzete
P. 3

1.)  A hivatalos tanterv, ami lehetővé tette „egy új, még soha
            nem volt iskolatípusnak, az ének-zenei általános iskolának
            a létrejöttét…”

         A Magyar Vallás- és Közoktatásügyi Minisztérium KÖZNEVELÉS című okta-
         tási hetilapja több, mint 75 évvel ezelőtt az 1945. augusztus elsejei számának
         címoldalán számolt be az akkori Országos Köznevelésügyi Tanács alakuló ülé-
         séről. Az itt elhangzott megnyitó beszédből idézünk:
            „A nevelésnek csak egy célja van: egy bizonyos embertípus kitermelése,
            és  első  kérdésünk  az  kell  hogy  legyen,  hogy  milyen  embert  is  akarunk
            formálni?
            A válasz egyszerű: egészséges testű, akaraterős, jó ítéletű, értelmes, tettre
            kész, szép célokért hevülő és áldozó embereket. Megtoldhatnám még ezeket
            a sajátosságokat, de felesleges. Már a mondottak is eléggé kifejezik, hogy
            egész embert akarunk. A nehezebb kérdés az, hogy hogyan érjünk célhoz,
            milyen eszközök és utak visznek el odáig.
            Így hát forduljunk az embertől a tanterem felé, és kérdezzük meg azt, hogy
            milyen legyen a gyerek, aki kezünk alatt van. Erre is egyértelműen tudunk
            felelni: legyen egészséges, pozsgásképű, barátságos, életvidám, bizakodó, nyílt
            eszű és ítéletű. Adjuk meg a szellemnek, ami a szellemé, és a testnek, ami
            a testé.”

         E szavak Szent-Györgyi Alberttől, az Országos Köznevelésügyi Tanács akko-
         ri elnökétől hangzottak el, és egyik írásának címe segített Egyesületünk név-
         választásában is: Psalmus Humanus – Emberi Zsoltár.
         A Szent-Györgyi Albert szavait idéző 1945-ös minisztériumi kiadvány követ-
         kező augusztusi száma is méltó a felidézésre: az 1945. augusztus 15-i számá-
         ban (I. évf. 3. szám) jelent meg az a hivatalos tanterv, amely az általános iskola
         minden osztálya számára a felső tagozatban szabad foglalkozásokat engedé-
         lyezett heti három órában. A szabad foglalkozások célját abban jelölték meg,
         „hogy alkalmat adjanak a tanulók számára egyéni hajlamaiknak megfelelően egyes
         gyakorlati munkák végzésére, idegen nyelvek tanulására és a zenével való foglalko-
         zásra.”
         A zenetanulással kapcsolatban a tanterv heti két énekórát írt elő, ezenfelül
         „A társas ének és zene tárgyat” is heti 3 órában. Ehhez kapcsolódóan szeret-
         nénk még idézni a tantervből: „Alkalmazkodjunk a gyermek érdeklődéséhez,
         adott hangulatához és egyéniségéhez. A »Zenei foglalkozás«-t ne tanítási órának,
         hanem játék órának fogjuk fel. A változatos, eleven, mindig szórakoztató játék alatt
         a legtöbbet tanulják a gyermekek.”

                                                                          3
   1   2   3   4   5   6   7   8