Page 4 - Énekiskolák helyzete
P. 4
Psalmus Humanus művészetpedagógiai egyesület
Ez volt az a hivatalos tanterv, ami lehetőséget adott a Szent-Györgyi Albert
által kívánatosnak tartott pedagógiai célnak a megvalósításához:
– a testben-lélekben egészséges egész ember kineveléséhez,
– amely lehetővé tette az iskolákban a jelzett pedagógiai célnak az iskolai
gyakorlatban való alkalmazását, valamint a Kodály Zoltán nevéhez fűző-
dő zenei nevelési koncepció megvalósítását, és
– aminek alkalmazása már alig másfél évtized múlva kivívta a világ min-
den részéről érkező külföldi zenepedagógusok elismerését a gyermekek ze-
nei tudását illetően.
Ez a heti 5 énekórát biztosító oktatási törvény indította el a minden nap éneklő-
zenélő iskolák létrejöttét, amelyek mára világhírt szereztek a magyar ének-
zene oktatásnak.
Azonban kevéssé ismert az a tény, hogy az új oktatási törvény kétféle módon
valósult meg: először Békés-Tarhoson, ahol szigorú képességvizsgálat alapján
nyertek felvételt az ország minden részéből érkező gyermekek. Ez a koncep-
ció napjaink Magyar Géniusz Tehetséggondozó Programjához volt hasonló.
A Gulyás György (ref. tanító, karnagy, főiskolai tanár) által vezetett békés-tar-
hosi zenei iskola fontos feladatának tekintette „a magyar, elsősorban paraszti
származású, kiváló ének és zenei tehetségű tanulók alapvető, nemzeti műveltséghez
juttatását, ezek mellett az ének és zenei képességek kifejlesztését és előkészítésük az
ének és szakirányú líceumba, illetve tanítóképző intézetbe való továbbtanulásra”.
A békés-tarhosi intézet a felvételi vizsgák során készített jegyzőkönyvek alap-
ján 1947. január 9-én tartotta meg az első zenei képességvizsgákat.
(Csende Béla: Békés-Tarhos. Kiadta: a Békés Városi Tanács Végrehajtó Bizottsá-
ga, 1976, 34-35. old.)
Az általános iskolások számára ez a következő volt:
− a gépies tanulás képességének vizsgálata, a felfogó képesség vizsgálata,
− a ritmusérzék vizsgálata, a kézügyesség vizsgálata, az emlékezőképes-
ség vizsgálata,
− a hallás vizsgálata, hangjegy utáni éneklés, valamint az előadási érzék
vizsgálata
4