Page 8 - Énekiskolák helyzete
P. 8
Psalmus Humanus művészetpedagógiai egyesület
(A legelső osztály zenei képességvizsgálat nélkül felvett 25 egykori tanulója
közül 19-en szereztek felsőfokú végzettséget, azaz egyetemi-, illetve főiskolai
diplomát, és közülük 12-en választottak pedagógusi pályát.)
Nemesszeghy Márta iskolaalapító igazgatónő az iskolai tananyagra vonatko-
zóan a következőket mondta el egy korábbi konferencián elhangzott előadá-
sában (ennek írásban megjelent változatából idézünk):
„A kecskeméti iskola mintájára az ország különböző részein létrejött ének-
zenei általános iskolákra egyformán jellemző volt, hogy az éneklést, a maga gazdag
nevelési lehetőségeivel az általános nevelés részévé tették. A gyermekek megismer-
kedtek a magyar zenei anyanyelvvel, fokozatosan léptek át a műzene birodalmába,
a barokk-, a klasszicizmus korszakán és a romantikán keresztül a XX. század ze-
néjéig, mivel a tanulók 9-10 éves koruktól kezdve Bartók és Kodály kórusműveinek
és hangszeres darabjainak harmóniavilágán nőttek fel.”
(AZ ÉNEK-ZENE TANÍTÁSA, XIV. évf. 1971. 2. sz.)
A kecskeméti példát követve az éneklő iskolák az elkövetkező évek alatt a
közoktatás szerves részeivé váltak, környezetük kulturális központjai lettek,
és ország-világ előtt bizonyították a kodályi zenepedagógia eredményességét.
8