Page 75 - Énekiskolák helyzete
P. 75

Ének-zenei általános iskolák, Ének-zene tagozatos általános iskolák
               És az Énekórák helye a hazai közoktatásban – fÉnyben És árnyÉkban

         1999  MŰVÉSZETI NEVELÉS – országos konferencia
               1999. február 26-27. Budapesti Közgazdaságtudományi Egyetem
            Részlet Pokorni Zoltán oktatási miniszter nyitó előadásából:
            „ Az elmúlt évtizedben (…) egyfajta átértékelődés történt: megváltozott a művé-
            szeti nevelés szerepe és súlya (…), leértékelődött a művészeti nevelés elismertsége
            és funkciója. Én három okát látom.

               − Az elmúlt 10 évben számtalan új pedagógiai módszer és iskolatípus jött létre
              és működik az önkormányzati iskolák körében is. (...)
              Az elmúlt 30-40 évben a zene- művészeti nevelésbe való bekapcsolódásba
              (a szociológus szemével nézve) kifejeződött, hogy „azok adják zenei iskolába
              a gyereküket, akik adnak magukra.”
              Mára (…) az idegennyelv-oktatás, az informatika vált fontossá, és nem a
              művészeti nevelés. (…) Eközben meggyőződésem, hogy ezeket a huma-
              nisztikus értékeket, amiket a művészeti nevelés közvetít és egyedül
              közvetít, – védeni és támogatni kell. (Kiemelés: K.U.K. szerk.)
              Véleményem szerint az okok egyik csoportja, ez, amiért a magyar közoktatá-
              son belül megváltozott és leértékelődött a művészeti nevelés szerepe, funkciója.
               − A második ok, hogy nincsenek háttérintézmények, amelyek a művésze-
              ti nevelés tartalmi-módszertani fejlesztését segítenék, és irányt mu-
              tatnának az intézményeknek. (Kiemelés: K.U.K. szerk.)
              (…) A fiatalság kultúrájának beemelése az oktatásba, művészi ízlésének for-
              málása nagyon fontos módszertani probléma és módszertani feladat. Öröm-
              mel látom a KOMA-pályázatokban, hogy abban erre koncentrálnak, s ennek
              a megújulásnak a pályázatok útján kíván teret, lehetőséget adni.
               − A művészeti oktatás harmadik problémája az én szememben az, hogy úgy
              érzékeli, az a jó a mai iskolarendszerben, ami mérhető, ami ellenőrizhető,
              ami pontszámokban, évszámokba, kvantitatív dolgokban megfogható (…)
              Így aztán az iskolában egyre gyakrabban jelenik meg az ismeretközvetítő
              művészetoktatás, amelyik zeneelméletre, zenetörténetre, művészettörténet-
              re, drámatörténetre koncentrál, és háttérbe szorul az önkifejezés, az alkotó
              próbálkozás,, a közvetlen művészeti tapasztalat, az élmény. Odavész a felfe-
              dezés, és teremtés öröme, és az ezzel összefüggő játékosság. S így alakul ki,
              az, hogy egy óra lesz a többi között, majd kimegyünk a táblához, és levizs-
              gázunk Lassus életrajzából, ahelyett hogy énekelnénk azt, amit megírt. (…)









                                                                         75
   70   71   72   73   74   75   76   77   78   79   80