Page 118 - Psalmus Humanus Művészetpedagógiai Egyesület alapítása
P. 118
Psalmus Humanus művészetpedagógiai egyesület
amelyek például a vak gyermekek tánctanításában illetve a központi
idegrendszerükben sérült vagy szellemi fogyatékkal élő fiatalok zenei ne-
velésében elért nagyszerű eredményeket mutatták be. Azokat a témákat,
amelyeket mi, magyar résztvevők érintettünk (hátrányos helyzetű ki-
sebbségek, illetve fogyatékkal élők speciális igényei, esélyegyenlőség, a
művészeti nevelésnek a közismereti tárgyak elsajátítására gyakorolt fej-
lesztő hatása, a művészeti nevelés jelentőségének tudományos bizonyítá-
sa), a résztvevő szakemberek többsége kiemelten fontosnak tartotta. E
témák minden bizonnyal központi helyet foglalnak majd el a márciusi,
lisszaboni világkonferencián is. (Érdemes itt megjegyezni: a Psalmus
Humanus nevű civil szervezet – egy hihetetlen áldozatokat hozó, elhiva-
tott elnökkel, néhány hasonlóan elkötelezett munkatárssal, egy magán-
lakásban lévő központtal, intézményi háttér és megfelelő infrastruktúra
nélkül – a nemzetközi szinten leghaladóbb irányzatot képviseli hazánk-
ban, és csupán néhány esztendős múltja ellenére is olyan eredményeket
tud felmutatni, amelyek nemzetközileg is elismerést keltenek.)
Idézzünk fel néhány gondolatot a konferencia végén, a 60 szakember
által, közösen megfogalmazott javaslatból:
• a művészeti nevelésnek központi helyet kell kapnia az oktatásban,
hiszen világosan kimutatható, hogy a művészeti nevelés jelentősen
növeli a tanulók általános teljesítményét, fejleszti alapvető kompe-
tenciáit (írás-olvasás, számolás stb.), továbbá mind az egyén, mind
a társadalom fejlődése szempontjából pozitív hatású
• a művészeti nevelést mindenkinek biztosítani kell a közoktatásban
és azon kívül;
• gondoskodni kell arról, hogy a művészeti nevelésben megfelelő ké-
pességű és magasan képzett tanárok vegyenek részt
• a művészeteket oktató tanárok képzése új prioritás kell, hogy le-
gyen, és a művészeti nevelés fontosságára való ráébresztés minden
tanár képzésében helyet kell, hogy kapjon.”
Ha az UNESCO eléri célját, és a művészetoktatás megkapja a közoktatás-
ban az őt megillető helyet, felmérhetetlenül nagy jótéteményben részesül
ezáltal az emberiség. Jó érzés volt Vilniusban személyesen is megtapasz-
talni, hogy felelősen gondolkodó és a tudományos eredményeket tiszte-
letben tartó szakemberek számos országban küzdenek azért, hogy a zene
és a művészetek esélyt kaphassanak arra, hogy élhetőbbé, emberibbé
tegyék világunkat a XXI. században.
118