Page 118 - Psalmus Humanus Művészetpedagógiai Egyesület alapítása
P. 118

Psalmus Humanus művészetpedagógiai egyesület


            amelyek  például  a  vak  gyermekek  tánctanításában  illetve  a  központi
            idegrendszerükben sérült vagy szellemi fogyatékkal élő fiatalok zenei ne-
            velésében elért nagyszerű eredményeket mutatták be. Azokat a témákat,
            amelyeket  mi,  magyar  résztvevők  érintettünk  (hátrányos  helyzetű  ki-
            sebbségek, illetve fogyatékkal élők speciális igényei, esélyegyenlőség, a
            művészeti nevelésnek a közismereti tárgyak elsajátítására gyakorolt fej-
            lesztő hatása, a művészeti nevelés jelentőségének tudományos bizonyítá-
            sa), a résztvevő szakemberek többsége kiemelten fontosnak tartotta. E
            témák minden bizonnyal központi helyet foglalnak majd el a márciusi,
            lisszaboni  világkonferencián  is.  (Érdemes  itt  megjegyezni:  a  Psalmus
            Humanus nevű civil szervezet – egy hihetetlen áldozatokat hozó, elhiva-
            tott elnökkel, néhány hasonlóan elkötelezett munkatárssal, egy magán-
            lakásban lévő központtal, intézményi háttér és megfelelő infrastruktúra
            nélkül – a nemzetközi szinten leghaladóbb irányzatot képviseli hazánk-
            ban, és csupán néhány esztendős múltja ellenére is olyan eredményeket
            tud felmutatni, amelyek nemzetközileg is elismerést keltenek.)
               Idézzünk fel néhány gondolatot a konferencia végén, a 60 szakember
            által, közösen megfogalmazott javaslatból:
              •  a művészeti nevelésnek központi helyet kell kapnia az oktatásban,
                hiszen világosan kimutatható, hogy a művészeti nevelés jelentősen
                növeli a tanulók általános teljesítményét, fejleszti alapvető kompe-
                tenciáit (írás-olvasás, számolás stb.), továbbá mind az egyén, mind
                a társadalom fejlődése szempontjából pozitív hatású
              •  a művészeti nevelést mindenkinek biztosítani kell a közoktatásban
                és azon kívül;
              •  gondoskodni kell arról, hogy a művészeti nevelésben megfelelő ké-
                pességű és magasan képzett tanárok vegyenek részt
              •  a művészeteket oktató tanárok képzése új prioritás kell, hogy le-
                gyen, és a művészeti nevelés fontosságára való ráébresztés minden
                tanár képzésében helyet kell, hogy kapjon.”

            Ha az UNESCO eléri célját, és a művészetoktatás megkapja a közoktatás-
            ban az őt megillető helyet, felmérhetetlenül nagy jótéteményben részesül
            ezáltal az emberiség. Jó érzés volt Vilniusban személyesen is megtapasz-
            talni, hogy felelősen gondolkodó és a tudományos eredményeket tiszte-
            letben tartó szakemberek számos országban küzdenek azért, hogy a zene
            és a művészetek esélyt kaphassanak arra, hogy élhetőbbé, emberibbé
            tegyék világunkat a XXI. században.




          118
   113   114   115   116   117   118   119   120