Page 117 - Psalmus Humanus Művészetpedagógiai Egyesület alapítása
P. 117
A PsAlmus HumAnus művészetpedagógiai egyesület
megalapítása és tevékenysége
A megnyitó ünnepség egyik legnagyobb érdeklődéssel várt része az
volt, amikor a Litván Oktatási Minisztériumot képviselő Dr. Dalia Siau-
lytiene beszámolt a 23 ország által előzetesen beküldött kérdőívekből
nyert adatokról. A kérdőívekkel arra keresték a választ, hogy az egyes
országokban mi jellemzi a művészetoktatást. (Például: milyen művésze-
teket oktatnak iskolai és iskolán kívüli keretben, alsó és középfokon;
hetente mennyi idő jut a különböző művészetek oktatására; milyen cél-
ból oktatják a művészeteket; ki a felelős a művészeti oktatásért; a tanu-
lók hány százaléka vesz részt benne; mennyi pénz jut erre a területre
stb.) A márciusi világkonferencia előtt összegzik az egész világról beér-
kezett kérdőíveket, így az UNESCO értékes információkkal tud majd
szolgálni a művészetoktatás általános helyzetéről.
A vilniusi konferencia mindig nagyszámú helyi érdeklődő jelenlété-
ben zajlott, akik számára az angol nyelvű tanácskozást szinkrontolmá-
csok fordították litvánra. A hatvan aktív résztvevő – elsősorban minisz-
tériumi tisztségviselők és a művészetoktatás területén dolgozó szakem-
berek – 25 európai és észak-amerikai országból érkezett. A 25 ország a
következő volt: Amerikai Egyesült Államok, Ausztria, Belgium, Ciprus,
Észtország, Fehéroroszország, Finnország, Franciaország, Görögország,
Horvátország, Izland, Lettország, Litvánia, Kanada, Magyarország,
Nagy-Britannia, Németország, Norvégia, Portugália, Románia, Spanyol-
ország, Svájc, Svédország, Szlovénia, Ukrajna. Megfigyelőként vett részt
a tanácskozáson a novemberi ázsiai-ausztráliai előkészítő konferenciá-
nak otthont adó Koreai Köztársaság három képviselője.
Magyarországot ketten képviseltük: Dr. Benedek András közigazgatá-
si államtitkár a Nemzeti Kulturális Örökség Minisztériumától és jóma-
gam. Benedek András meggyőzően szólt arról, hogy a magyarországi
roma kisebbség – és általában a hátrányos helyzetű kisebbségek – számá-
ra milyen alapvető fontosságú a művészeti nevelés, mivel az pótolhatat-
lan szerepet játszik a szocio-kulturális hátrányok kiegyenlítésében. Jó-
magam a Psalmus Humanus Művészetpedagógiai Egyesület eddigi, ki-
emelkedő eredményeit és az október közepén megvalósítandó, immár
nemzetközi programját, azaz a Visegrádi Országok Psalmus Humanus
Fórumát mutattam be, kiemelve: ahhoz, hogy a művészeti nevelés meg-
kapja az őt megillető helyet az oktatásban, rendkívül fontos tudományos
hatásvizsgálatot folytatni, és a döntéshozók elé egzakt kutatási eredmé-
nyeket tárni. Alkalmam nyílt levetíteni a 2004-es Psalmus Humanus Na-
pokról készített, angolul feliratozott filmet is, az élő gyakorlatot prezen-
tálva. A film igen nagy érdeklődést keltett, különösen azok a részletei,
117