Page 117 - Psalmus Humanus Művészetpedagógiai Egyesület alapítása
P. 117

A PsAlmus HumAnus művészetpedagógiai egyesület
                             megalapítása és tevékenysége

             A megnyitó ünnepség egyik legnagyobb érdeklődéssel várt része az
           volt, amikor a Litván Oktatási Minisztériumot képviselő Dr. Dalia Siau-
           lytiene beszámolt a 23 ország által előzetesen beküldött kérdőívekből
           nyert adatokról. A kérdőívekkel arra keresték a választ, hogy az egyes
           országokban mi jellemzi a művészetoktatást. (Például: milyen művésze-
           teket oktatnak iskolai és iskolán kívüli keretben, alsó és középfokon;
           hetente mennyi idő jut a különböző művészetek oktatására; milyen cél-
           ból oktatják a művészeteket; ki a felelős a művészeti oktatásért; a tanu-
           lók hány százaléka vesz részt benne; mennyi pénz jut erre a területre
           stb.) A márciusi világkonferencia előtt összegzik az egész világról beér-
           kezett kérdőíveket, így az UNESCO értékes információkkal tud majd
           szolgálni a művészetoktatás általános helyzetéről.
             A vilniusi konferencia mindig nagyszámú helyi érdeklődő jelenlété-
           ben zajlott, akik számára az angol nyelvű tanácskozást szinkrontolmá-
           csok fordították litvánra. A hatvan aktív résztvevő – elsősorban minisz-
           tériumi tisztségviselők és a művészetoktatás területén dolgozó szakem-
           berek – 25 európai és észak-amerikai országból érkezett. A 25 ország a
           következő volt: Amerikai Egyesült Államok, Ausztria, Belgium, Ciprus,
           Észtország, Fehéroroszország, Finnország, Franciaország, Görögország,
           Horvátország,  Izland,  Lettország,  Litvánia,  Kanada,  Magyarország,
           Nagy-Britannia, Németország, Norvégia, Portugália, Románia, Spanyol-
           ország, Svájc, Svédország, Szlovénia, Ukrajna. Megfigyelőként vett részt
           a tanácskozáson a novemberi ázsiai-ausztráliai előkészítő konferenciá-
           nak otthont adó Koreai Köztársaság három képviselője.
             Magyarországot ketten képviseltük: Dr. Benedek András közigazgatá-
           si államtitkár a Nemzeti Kulturális Örökség Minisztériumától és jóma-
           gam.  Benedek  András  meggyőzően  szólt  arról,  hogy  a  magyarországi
           roma kisebbség – és általában a hátrányos helyzetű kisebbségek – számá-
           ra milyen alapvető fontosságú a művészeti nevelés, mivel az pótolhatat-
           lan szerepet játszik a szocio-kulturális hátrányok kiegyenlítésében. Jó-
           magam a Psalmus Humanus Művészetpedagógiai Egyesület eddigi, ki-
           emelkedő eredményeit és az október közepén megvalósítandó, immár
           nemzetközi programját, azaz a Visegrádi Országok Psalmus Humanus
           Fórumát mutattam be, kiemelve: ahhoz, hogy a művészeti nevelés meg-
           kapja az őt megillető helyet az oktatásban, rendkívül fontos tudományos
           hatásvizsgálatot folytatni, és a döntéshozók elé egzakt kutatási eredmé-
           nyeket tárni. Alkalmam nyílt levetíteni a 2004-es Psalmus Humanus Na-
           pokról készített, angolul feliratozott filmet is, az élő gyakorlatot prezen-
           tálva. A film igen nagy érdeklődést keltett, különösen azok a részletei,



                                                                        117
   112   113   114   115   116   117   118   119   120