Page 47 - Kodály zenepadagógiai öröksége
P. 47

Kodály Zoltán Zenepedagógiai öröKségéneK időszerűsége
                           a 21. sZáZad globaliZálódó világában
         2010. A ZENE CSODASZER AZ AGYNAK
         A Bostoni Harward Medical School (a Harvard Egyetem posztgraduális orvo-
         si képzést nyújtó intézményének) kutatócsapata tette a fenti megállapítást a
         Journal of Neuroscience című, egyesült államokbeli tudományos szakfolyóirat
         által közölt tanulmányában. „E felfedezés egyúttal azt is sugallta, hogy a ’zenei
         géniusz’ inkább a kemény munka, a sok gyakorlás eredménye, mint veleszületett
         adottság”, bukkantunk az érdekes hírre a Szimpatika című Magazin, 2009.
         áprilisában megjelent számában.
            „A zenetanuló gyerek agya másképpen növekszik, mint a zenével nem foglalkozó
         társaiké. A zene fogékonyabbá teszi az agyat az új ismeretek befogadására” – ezt
         állapították meg kísérleteik során a Gottfried Schlaug vezette kutatók.
            Kutatásaikban  olyan  hatéves  gyerekeket  figyeltek  meg,  akik  korábban
         nem tanultak zenét, Mindegyik gyermek agyát megvizsgálták MRI (mágne-
         ses magrezonancia – képalkotáson alapuló készülékkel az egy évnél hosz-
         szabb tanfolyam előtt és után. A zeneórákra járó gyerekek agya másként ala-
         kult, mint a zenét nem tanulóké, továbbá nagyobb mértékben nőttek moto-
         rikus idegpályáik és hallóidegpályáik.
            Gottfried Sclaug szerint ez az első olyan tanulmány, ami kimutatja, hogy
         a zenét tanuló gyermekek agya másként fejlődik, mint a zenét nem tanulóké.
         Felnőttek esetében már korábban is bizonyították, hogy a zenével foglalko-
         zók agya más, mint a zenétől távol állóké, de gyermekkísérleteket most vé-
         geztek először.
            Az érdekes tudósításhoz dr. Csépe Valéria akadémikus, az MTA pro-
         fesszora fűzött tudományos magyarázatot a Mindennapi Pszichológia (2010/2)
         címmel megjelent írásában, felidézve Gottfried Sclaug neurológus és idegtu-
         dós kutatási eredményeit. Írásában a Sclaug - kutatócsoport eredményeihez
         még a következő kiegészítő magyarázatot fűzte: „ azoknak a zenészeknek, akik
         hétéves koruk előtt kezdtek el zenét tanulni, azoknak másokkal összehasonlítva szo-
         katlanul vastag a „kérgestestük”. (Ez a furcsa nevű agyi képlet az a rostkötegekből
         álló „szuper autósztráda”, amely az információáramlást biztosítja a bal és a jobb
         agyfélteke között.) Ez azt jelenti, hogy a zene az idegi kapcsolatok fejlődését, gazda-
         godását serkenti.
            Professzor asszony további ismertetése a bostoni kutatócsoport eredmé-
         nyeiről: „A Harvard Egyetemen, Bostonban dolgozó csoportja újabb közleményei
         közül a legnagyobb érdeklődést az váltotta ki, amely a korábbinál sokkal körülte-
         kintőbben bizonyítja a zene hatását. A kutatók 31 zenélni tanuló gyermek agyát
         MRI-vel (mágneses rezonancia képalkotó eljárással) vizsgálták a zenei tréning kez-
         detén, azaz hatéves korukban, majd három évvel később.
            (A kis muzsikosok „kérgestestének” az a területe gyarapodott a legerőteljeseb-
         ben, amely a két agyfélteke mozgástervezésért felelős területeit köti össze.)



                                                                         47
   42   43   44   45   46   47   48   49   50   51   52