Page 52 - Kodály zenepadagógiai öröksége
P. 52
Psalmus Humanus művészetpedagógiai egyesület
2001. Budapest, XXII. ker. Önkormányzat 5. sz. Egyesített Óvoda VII. u. 15.
A zeneóvodai program vezetője: Dr. Nagyné Kovács Barbara
óvónő, énektanár-karvezető és fejlesztőpedagógus
Módszerének eredményességét több éves távlatból az óvodából általános
iskolába, ének- zenetagozatos és zeneiskolába járó gyermekek pedagógusai
is alátámasztják.
Molnárné Konrád Mariann és Bagyula Lászlóné tanítók:
A XXII. Baross Gábor Általános Iskolában tanítunk. Körzeti óvodánk a VII.
utcai óvoda. Tanulóink többsége ebbõl az óvodából kerül ki, ahol évek óta
eredményesen mûködik a zeneóvoda. Már többször is hangot adtunk tapasz-
talatainknak, miszerint a volt zeneovis diákjaink több tekintetben is felül-
múlják társaikat, jó ritmusérzékükkel tûnnek ki közülük, mely az olvasás
tanulásánál nélkülözhetetlen. Jobb a hallásuk, ezért tisztábban ejtik a hango-
kat, kevesebb köztük a beszédhibás gyermek.
Szeretnek énekelni, zenét hallgatni, örülnek a közös éneklésnek, mert
már korábban hozzászoktak. Szereplésnél együttmûködõek, fogékonyak az
újra, nyitottak. Mivel jó a ritmusérzékük, a táncba könnyen bevonhatók és a
tánclépéseket könnyen megtanulják. Ügyesebbek testnevelés órán is. Már
iskolába kerülésükkor elõnyben vannak társaikkal szemben, hiszen az emlí-
tett képességek birtokában több sikerélmény válik számukra lehetõvé.
Budapest, 2001. február 2.
Molnár Johanna énektanár:
Nádasdy Kálmán Mûvészeti és Általános Iskola a XXII. kerület egyetlen ze-
netagozatos iskolája. Tizennégy éves tapasztalatom alapján mondhatom,
hogy óriási különbség van a különbözõ óvodák között. Beiskolázás elõtt vé-
gigjárom az óvodákat. Az egyik helyen szinte az egész csoport jól énekel és
sok dalt tud, a másik helyen alig egyet-kettõt, és azt is morogva éneklik. A
morgós gyermekek nagy része jól visszaadja a hangot, a rövid dallamot, a
ritmust. Kérdésemre több óvónõ is bevallotta, hogy nem tud, ezért nem sze-
ret énekelni.
A VII. utcai Baross Óvoda az egyik kiemelkedõ intézmény a kerületben.
Kovács Barbara évek óta vezeti a zeneóvodai foglalkozásokat, kimagaslóan
jobbak az onnan jött óvodások. A zeneóvoda fontosságát bizonyítja, mennyi-
vel könnyebb dolga van az elsõs énektanárnak az ilyen elõképzett gyerme-
kekkel. Tisztábban, bátrabban énekelnek, az alapfogalmakat ismerik, sõt a
többszólamúság és a hangszerek használata sem idegen tõlük. Mindezt játék
közben tanulják meg. A másik nagyon fontos eredmény, hogy megszeretik a
zenét, az éneklést, észrevétlenül beleépül az életükbe. Az ilyen gyermekek
szabadfoglalkozás közben is énekelnek, maguktól énekes játékokat játsza-
52