Page 52 - Kodály zenepadagógiai öröksége
P. 52

Psalmus Humanus művészetpedagógiai egyesület

          2001. Budapest, XXII. ker. Önkormányzat 5. sz. Egyesített Óvoda VII. u. 15.
          A zeneóvodai program vezetője: Dr. Nagyné Kovács Barbara
          óvónő, énektanár-karvezető és fejlesztőpedagógus
          Módszerének eredményességét több éves távlatból az óvodából általános
          iskolába, ének- zenetagozatos és zeneiskolába járó gyermekek pedagógusai
          is alátámasztják.
          Molnárné Konrád Mariann és Bagyula Lászlóné tanítók:
          A XXII. Baross Gábor Általános Iskolában tanítunk. Körzeti óvodánk a VII.
          utcai óvoda. Tanulóink többsége ebbõl az óvodából kerül ki, ahol évek óta
          eredményesen mûködik a zeneóvoda. Már többször is hangot adtunk tapasz-
          talatainknak, miszerint a volt zeneovis diákjaink több tekintetben is felül-
          múlják társaikat, jó ritmusérzékükkel tûnnek ki közülük, mely az olvasás
          tanulásánál nélkülözhetetlen. Jobb a hallásuk, ezért tisztábban ejtik a hango-
          kat, kevesebb köztük a beszédhibás gyermek.
             Szeretnek énekelni, zenét hallgatni, örülnek a közös éneklésnek, mert
          már korábban hozzászoktak. Szereplésnél együttmûködõek, fogékonyak az
          újra, nyitottak. Mivel jó a ritmusérzékük, a táncba könnyen bevonhatók és a
          tánclépéseket könnyen megtanulják. Ügyesebbek testnevelés órán is. Már
          iskolába kerülésükkor elõnyben vannak társaikkal szemben, hiszen az emlí-
          tett képességek birtokában több sikerélmény válik számukra lehetõvé.
                                                     Budapest, 2001. február 2.
          Molnár Johanna énektanár:
          Nádasdy Kálmán Mûvészeti és Általános Iskola a XXII. kerület egyetlen ze-
          netagozatos  iskolája.  Tizennégy  éves  tapasztalatom  alapján  mondhatom,
          hogy óriási különbség van a különbözõ óvodák között. Beiskolázás elõtt vé-
          gigjárom az óvodákat. Az egyik helyen szinte az egész csoport jól énekel és
          sok dalt tud, a másik helyen alig egyet-kettõt, és azt is morogva éneklik. A
          morgós gyermekek nagy része jól visszaadja a hangot, a rövid dallamot, a
          ritmust. Kérdésemre több óvónõ is bevallotta, hogy nem tud, ezért nem sze-
          ret énekelni.
             A VII. utcai Baross Óvoda az egyik kiemelkedõ intézmény a kerületben.
          Kovács Barbara évek óta vezeti a zeneóvodai foglalkozásokat, kimagaslóan
          jobbak az onnan jött óvodások. A zeneóvoda fontosságát bizonyítja, mennyi-
          vel könnyebb dolga van az elsõs énektanárnak az ilyen elõképzett gyerme-
          kekkel. Tisztábban, bátrabban énekelnek, az alapfogalmakat ismerik, sõt a
          többszólamúság és a hangszerek használata sem idegen tõlük. Mindezt játék
          közben tanulják meg. A másik nagyon fontos eredmény, hogy megszeretik a
          zenét, az éneklést, észrevétlenül beleépül az életükbe. Az ilyen gyermekek
          szabadfoglalkozás közben is énekelnek, maguktól énekes játékokat játsza-

          52
   47   48   49   50   51   52   53   54   55   56   57