Page 9 - Kodály zenepadagógiai öröksége
P. 9
Kodály Zoltán Zenepedagógiai öröKségéneK időszerűsége
a 21. sZáZad globaliZálódó világában
zenei tananyag elsajátításával tudták megvalósítani. Ezért válhatott ez a mód-
szer világhírűvé.
– Miért tartja fontosnak a művészeti nevelést?
– A gyakorlati tapasztalatok és eredmények bizonyítják a művészeti neve-
lés életre szóló, személyiséget fejlesztő pozitív hatását. Jól megfigyelhetők
ezek az eredmények például a sikeres tanulási folyamatokban, a kreativitás
fejlődésében, az esélyegyenlőség megteremtésében. A nagy oktatási és kultu-
rális világszervezetek, mint például az UNESCO és az EMU (Európai Zeneis-
kolák Szövetsége) 2006-ban, illetve már 2002-ben kimondták, hogy „a mű-
vészeti nevelést az oktatás középpontjába kell állítani, annak a semmi mással
nem pótolható hatása és hatékonysága miatt”.
– Hogyan alakult tanári munkája melletti tevékenysége?
– Tíz évvel ezelőtt kóstoltam először bele a zenepedagógia-történeti kuta-
tómunkába, amelyre egy Kodály Zoltán emlékére kiírt szakmai pályázati fel-
hívás ösztönzött a napi tanítás mellett. Pályamunkám – saját magam leg-
nagyobb meglepetésére – országos első helyezést ért el, így folytattam ezt
a számomra újfajta és igen érdekes munkát. Az elkészült tanulmányok rövid
időn belül könyv formájában is megjelentek, az első 2000-ben. A címe:
„Psalmus Humanus” Ének-Zenei Általános Iskola, Kecskemét, 1950. A máso-
dik könyvem két évvel később adták ki, „Psalmus Humanus Hagyomány és
megújulás a kodályi zenepedagógiában” címmel.
– Milyen változások történtek szakmai életében?
– 2002 tavaszán tanártársaimmal létrehoztuk a Psalmus Humanus Művé-
szetpedagógiai Egyesületet. A zuglói székhelyű civil szervezetünk tagjai a
művészeti nevelés széles palettáját – az óvodától a főiskoláig – képviselő,
magasan képzett pedagógusok. 2008 áprilisában nyitottuk meg Művészetpe-
dagógiai Konzultációs Központunkat az UNESCO támogatásával. Így kíván-
tunk lehetőséget teremteni a Psalmus Humanus névvel kidolgozott integrált
művészetpedagógiai programunk megismertetésére mind a gyakorló peda-
gógusok, mind a tanárképző főiskolák oktatói és hallgatói számára. Egyesü-
letünk az évek során számos oktatási segédanyagot készített:
• Integrált művészeti nevelés az iskolában és a családban; könyv, magyar
nyelven.
• „A zene mindenkié!” (Magyar UNESCO Bizottság támogatásával);
DVD, magyar, angol, francia nyelven.
• Psalmus Humanus integrált művészetpedagógia program és Konzultá-
ciós Központ; könyv, angol nyelven.
A tanárnő, elnök asszony nyugodt, harmóniát sugárzó személyisége, har-
cos kitartása az integrált művészeti nevelés terjesztésében tette lehetővé az
eddigi eredmények elérését, melyek méltán teszik büszkévé a kecskemétie-
ket. Missziójának folytatásához jó egészséget, és további sikereket kívánunk!
9