Page 9 - Kodály zenepadagógiai öröksége
P. 9

Kodály Zoltán Zenepedagógiai öröKségéneK időszerűsége
                           a 21. sZáZad globaliZálódó világában
         zenei tananyag elsajátításával tudták megvalósítani. Ezért válhatott ez a mód-
         szer világhírűvé.
            – Miért tartja fontosnak a művészeti nevelést?
            – A gyakorlati tapasztalatok és eredmények bizonyítják a művészeti neve-
         lés  életre  szóló,  személyiséget  fejlesztő  pozitív  hatását.  Jól  megfigyelhetők
         ezek az eredmények például a sikeres tanulási folyamatokban, a kreativitás
         fejlődésében, az esélyegyenlőség megteremtésében. A nagy oktatási és kultu-
         rális világszervezetek, mint például az UNESCO és az EMU (Európai Zeneis-
         kolák Szövetsége) 2006-ban, illetve már 2002-ben kimondták, hogy „a mű-
         vészeti nevelést az oktatás középpontjába kell állítani, annak a semmi mással
         nem pótolható hatása és hatékonysága miatt”.
            – Hogyan alakult tanári munkája melletti tevékenysége?
            – Tíz évvel ezelőtt kóstoltam először bele a zenepedagógia-történeti kuta-
         tómunkába, amelyre egy Kodály Zoltán emlékére kiírt szakmai pályázati fel-
         hívás ösztönzött a napi tanítás mellett. Pályamunkám – saját magam leg-
         nagyobb meglepetésére – országos első helyezést ért el, így folytattam ezt
         a számomra újfajta és igen érdekes munkát. Az elkészült tanulmányok rövid
         időn  belül  könyv  formájában  is  megjelentek,  az  első  2000-ben.  A  címe:
         „Psalmus Humanus” Ének-Zenei Általános Iskola, Kecskemét, 1950. A máso-
         dik könyvem két évvel később adták ki, „Psalmus Humanus Hagyomány és
         megújulás a kodályi zenepedagógiában” címmel.
            – Milyen változások történtek szakmai életében?
            – 2002 tavaszán tanártársaimmal létrehoztuk a Psalmus Humanus Művé-
         szetpedagógiai Egyesületet. A zuglói székhelyű civil szervezetünk tagjai a
         művészeti nevelés széles palettáját – az óvodától a főiskoláig – képviselő,
         magasan képzett pedagógusok. 2008 áprilisában nyitottuk meg Művészetpe-
         dagógiai Konzultációs Központunkat az UNESCO támogatásával. Így kíván-
         tunk lehetőséget teremteni a Psalmus Humanus névvel kidolgozott integrált
         művészetpedagógiai programunk megismertetésére mind a gyakorló peda-
         gógusok, mind a tanárképző főiskolák oktatói és hallgatói számára. Egyesü-
         letünk az évek során számos oktatási segédanyagot készített:
           •  Integrált művészeti nevelés az iskolában és a családban; könyv, magyar
             nyelven.
           •  „A  zene  mindenkié!”  (Magyar  UNESCO  Bizottság  támogatásával);
             DVD, magyar, angol, francia nyelven.
           •  Psalmus Humanus integrált művészetpedagógia program és Konzultá-
             ciós Központ; könyv, angol nyelven.
            A tanárnő, elnök asszony nyugodt, harmóniát sugárzó személyisége, har-
         cos kitartása az integrált művészeti nevelés terjesztésében tette lehetővé az
         eddigi eredmények elérését, melyek méltán teszik büszkévé a kecskemétie-
         ket. Missziójának folytatásához jó egészséget, és további sikereket kívánunk!
                                                                          9
   4   5   6   7   8   9   10   11   12   13   14