Page 54 - Kodály zenepadagógiai öröksége
P. 54
Psalmus Humanus művészetpedagógiai egyesület
„Óvodáskorban a magyarság tudatalatti elemeinek beültetése, lassú kifej-
lesztése a feladatunk…elsõ talpköve a nyelv… másik talpköve a zene…
A tudatalatti nemzeti vonások legjobb megalapozója a néphagyomány, el-
sõsorban játék- és gyermekdalaival. Ezekben van ugyan, ami közös Európa
népeivel, de van különbség is.” **
Majd ugyanezek fontosságáról másutt így ír:
„Másrészt nagy e játékok tisztán emberi értéke is: fokozzák a társas érzést,
életörömet. A mai gyermek koravénsége ellen nincs jobb orvosság. Nálunk
már az óvodából kinõtt gyermek sem igen tartja magához valónak a játékot.
Ezt ne hagyjuk annyiban. Bátorítsuk fel a nagyobbakat is: ne restelljék, ha
kedvük telik benne. Minél hosszabb a gyermekkor, annál harmonikusabb és
boldogabb lesz a felnõtt élete.” ***
E gondolatok szellemének megõrzését, és egyben napjaink tudományos
eredményeinek figyelembe vételét tükrözi a következõ – óvónõi, zenei és
pszichológusi szaktudást ötvözõ – óvodai nevelési program.
2011. Az ELTE Pedagógiai és Pszchológiai Kar szervezésében 2011. május
7-én fejlesztőpedagógusok szakirányú továbbképzésének 5 órás kurzusán
került bemutatásra Psalmus Humanus Integrált Művészetpedagógiai programunk.
Kíváncsiak voltunk a résztvevő pedagógusok véleményére az ének órák fon-
tosságának megítélésében a közismereti tárgyak sorában.
Kérdőív készítésére kértük fel dr. Barkócz Ilona pszichológus professzor
asszonyt, (ELTE BTK, Pszichológiai Tanszék)
** ld. mû. 5–6. o.
*** Kodály Zoltán: Énekes játékok
Énekszó, Hangjegyes ének és zenepedagógiai folyóirat. IV. évf. 6. sz. 1937. május 1., 429. o.
54