Page 53 - Kodály zenepadagógiai öröksége
P. 53
Kodály Zoltán Zenepedagógiai öröKségéneK időszerűsége
a 21. sZáZad globaliZálódó világában
nak. Többükbõl hivatásos zenész lett. A zenei alapmûveltség elsajátításához a
nem tagozatos iskolákbani (sõt éppen ott) nagyon fontos lenne az óvodai
zenei nevelés, ezért tartom kiemelkedõ jelentõségûnek Kovács Barbara évek
óta tartó folyamatos munkáját.
Budapest, 2001. február 12.
Lánszki Anita szolfézs tanszakvezetõ:
A XXII. kerület Nádasdy Kálmán Mûvészeti és Általános Iskolában tanítok
szolfézs-zeneelmélet, zeneirodalom tárgyakat, valamint zenei elõképzõs cso-
portokat. Ezúton kerültem kapcsolatba Kovács Barbara volt „zeneovis” nö-
vendékeivel, akik a VII. utcai óvodába jártak. 1996-tól folyamatosan minden
évben jönnek a csoportjaimba más óvodákból, nem zeneóvodás gyerekek is.
Már az elsõ évben feltûnt, hogy néhány gyerek nyitottabb, fogékonyabb a
zenei játékok iránt, érdeklõdõek, sokat és értelmesen kérdeznek. Hamarosan
nyilvánvalóvá vált, hogy egy óvodába, egy óvónõhöz jártak. Ismerik és helye-
sen alkalmazzák az egyszerû ritmusokat, dalanyaguk, dalismeretük kiemel-
kedõen jó. Intonációs problémával csak elvétve találkoztam. Zenei memóriá-
juk, íráskészségük példaértékû. Koncentrációs készségük jól fejleszthetõ. Az
órán bemutatott, illetve használt hangszereket már ismerik, zömmel határo-
zott elképzeléseik vannak arról, hogy milyen hangszert tanulnának szívesen.
Kovács Barbara volt növendékei a zenei elõképzõs, késõbb pedig a szol-
fézs csoportjaim húzóerejévé váltak. A többi gyerekre is ösztönzõ hatással
vannak, segítõkészek, igen kreatívak, könnyen, gyorsan és értelmesen tanul-
nak. Egészséges szereplési vággyal párosul a már megszerzett tudásuk, ame-
lyet rendkívül összeszedetten tudnak reprezentálni.
Csak remélni tudom, hogy ez a pedagógiai munka egyre több óvodában
elterjed, és követõkre talál, gyermekeink jövõjének érdekében.
*
Kodály Zoltán a bevezetõül idézett mondatok mellett még számos elõadásában
és írásában foglalkozott az óvodás korú gyermekek zenei nevelésével, megha-
tározóan fontosnak tartva azt. Napjaink tudományos vizsgálatainak eredmé-
nyei igazolják a több mint félévszázaddal korábban tett megállapításait:
„A zene elemei külön-külön is értékes nevelõ eszközök. A ritmus figyel-
met, koncentrációt, határozottságot, beidegzõ képességet fejleszt. A dallam
az érzés világát nyitja meg. Az erõfok változása, a hangszín hallószervünk
élesítõje. Az ének végül oly sokoldalú testi mûködés, hogy testnevelõ hatása
is felmérhetetlen – ha tán valakinek a léleknevelés nem volna fontos”.*
Mindezeknek nemzetnevelõ szerepük is van:
* Kodály Zoltán: Zene az óvodában, Magyar Zenei Szemle I. évfolyam. 1941. március 5. o.
53