Page 30 - A kecskeméti példa
P. 30
Psalmus Humanus művészetpedagógiai egyesület
IN MEMORIAM NEMESSZEGHY MÁRTA
A füzet Kecskeméten, az 1978. április 29-30-án az ének-zenei iskolák tanárai
számára megrendezett országos találkozóra készült, és Nemesszeghyné
Szent királyi Mártának a nyilvánosság előtt már korábban elhangzott két
szakmai előadásának anyagát őrizte meg.
(A füzetet szerkesztette: Ittzés Mihály. Felelős kiadó: Erdei Péter, a Kodály
Zoltán Zenepedagógiai Intézet igazgatója. A belső kiadvány 300 példányban
készült a Bács-Kiskun Megyei Tanács sokszorosító üzemében)
Az első előadást 1970-ben, a Nemesszeghyné Szentkirályi Márta személyes
közreműködésével létre hívott és megtartott I. Nemzetközi Kodály Szeminá-
riumon ismerhették meg a résztvevők: „A Kodály módszer iskolai gyakorlata”
címmel. Elméleti és gyakorlati tapasztalatait, mint a közoktatásban elsőként
elindított ének-zenei általános iskola alapító igazgatónője osztotta meg a hall-
gatóságával.
A második előadás során Nemesszeghy Márta 1972. szeptember 13-án szólt
a Kecskeméti Kodály Iskola diákjaihoz „A közvetlen, szinte minden formalitást
mellőző előadása” hangszalagról került lejegyzésre. „Ha írásban fogalmaz és fel-
nőtteknek szól, bizonyára másképpen fogalmazza meg a mondanivalóját” – olvas-
ható a kiadvány Előszavában. De a minden változtatás nélkül lejegyzett szö-
veg így hitelesen megőrizhette Nemesszeghy Márta derűs, optimista élet-
szemléletét, az élménybeszámoló közvetlenségét és annak tanító szándékát,
valamint „a tanítványaihoz és a jelen lévő kollégáihoz szóló előadásának lelkes és
átfűtött, eredeti hangulatát.” Nemesszeghy Márta középiskolai diákoknak
szóló előadása így a Kodály-módszer megvalósításának mindennapi iskolai
gyakorlatát idézi fel.
Miért különleges jelentőségűek máig a Kodály Iskola középiskolás diákjai előtt közel
ötven évvel ezelőtt megfogalmazott és elhangzott mondatok?
a.) Nemesszeghy Márta az iskolaalapító igazgatónő egyes szám első sze-
mélyben elmondva, ezért kétségbevonhatatlanul hitelesen számolt be
arról a művészetpedagógiai munkáról, amivel elindította, megtartotta és
sikerre vitte Kodály Zoltán zenepedagógiai elveit a gyakorlatban, így pél-
dát mutatva másoknak is, és ami később világhírt szerzett a magyar
ének-zene oktatásnak.
b.) Nemesszeghy Márta szemléletes módon és őszintén idézi fel azt a nagyon
nehéz időszakot, amikor csak igen sok küzdelem és harc árán valósul-
hattak meg az elért eredmények. Valamint szavaiból az is kitűnik, hogy
30