Page 35 - A kecskeméti példa
P. 35

A kecskeméti példA

            Személyesen én nem voltam hivatalosan tanítványa, beírt növendéke
         Kodály Zoltánnak a Zeneakadémián. Nekem is csak az adatott meg, hogy
         egyes népzene óráit hallgattam. Abban az évben, amikor a Főiskolára jártam,
         és népzenére őhozzá nyertem beosztást, abban az évben ment Kodály a há-
         ború után először külföldre. Az Egyesült Államokba hívták meg előadásokat
         tartani, méghozzá olyan huzamos időre, hogy óráit teljes egészében mások
         vették át. A népzenetanítást Járdányi Pálra bízta, úgyhogy csak egy-két hóna-
         pig volt alkalmam Kodály Zoltán előadásait hallgatni. Mégis tanítványának
         vallom magamat, mert tanulmányait, útmutatásait olvastam, és igyekeztem
         azokat tanítványként megvalósítani. A másik oldalon pedig ott áll az a tény,
         hogy azon szerencsés emberek sorába tartozom, akiknek alkalmuk volt vele
         személyesen együtt lenni, beszélgetni és tanításait meghallgatni. – és azok
         szerint dolgozni.

            Még egy példát szeretnék arról is elmondani, hogyan tanított Kodály
         Zoltán. Az eset a mi iskolánkban történt. Egy évzáró hangversenyre, aho-
         gyan szoktuk, rövid kis műsort nyomtattunk. A kéziratot elküldtük a nyom-
         davállalathoz. A nyomdában abban az időben különösen szokás volt, hogy
         módosításokat eszközöltek a program szövegén. Azt hitték, hogy a hibánkat
         javítják ki, teljesen jószándékúan. A kéziratban az állt, hogy az előadás után
         kulturális program lesz. Ezt kijavították kultúrprogramra. Abban az időben új-
         ságokban, folyóiratokban, plakátokon, mindenütt azt olvashattuk, hogy kul-
         túrház, kultúrműsor, kultúrprogram. és így tovább. Nevezetesen nem tud-
         ták, hogy a latin szó az összetételbe csonkítással került: a „kultúr” a kultúra
         alak helyett.
            Helyesen:  kulturális  program,  kulturális  műsor,  vagy:  nem  kultúrház,
         hanem művelődési ház.
            Egy kicsit elgondolkoztam rajta, hogy ki kellene javítani, aztán mégis arra
         jutottam, hogy nem lesz jó, ha ceruzával, vagy tintával belejavít az ember.
            A Tanár úr tehát így kapta meg a műsort. Amikor megérkezett, akkor azt
         mondta nekem, hogy:
            „Hoztam maguknak ajándékot. Kint van a kocsiban. Legyen szíves a leghala-
         dóbb gyerekeknek s a nevelőtestület minden tagjának átadni.” Amikor vége lett az
         iskolai programnak, azután a kulturális műsornak a színházban, megkaptuk
         az ajándékot.

         Egy kis csomag volt. Kibontottam: az ő egyik előadásának különlenyomatai
         voltak benne. Az előadás címe: Szóval, kultúr?
            (Olvassátok el, hogy megtudjátok, hogy miért kaptuk.) Ennyi volt a taní-
         tása. Egyszer s mindenkorra megtanultam: még ha pénzbe kerül is a javítás,
         akkor se terjesszünk olyasmit, ami magyartalan, vagy helyesírásban helytelen.

                                                                         35
   30   31   32   33   34   35   36   37   38   39   40