Page 20 - Énekiskolák helyzete
P. 20
Psalmus Humanus művészetpedagógiai egyesület
A leveleket csoportosítottam:
− Az első csoportban voltak az egykori kecskeméti ének-zenei általános
iskolai tanulóktól beérkezett levelek,
− második csoportban az 1958. júniusában ballagó osztály osztályfőnö-
kének – dr. Kovács Jenőnének Kiss Mártának a levele. A tanárnő a
Kecskeméten korábban megjelent napilapokról készült számosú fény-
másolatot küldött el, mivel elmondása szerint korábban a Bács-Kiskun
Megyei Könyvtárban több hónapon keresztül számítógépes adatfeldol-
gozást végzett. Főként a korabeli újságokból a zenei általános iskolával
kapcsolatban megjelent újságcikkeket szemlézte ki.
− Dr. Kökény János tanár úrnak, az osztály egykori magyar nyelv és iro-
dalom tanárának mondhatok köszönetet az igen gondosan, szívvel-
lélekkel és hitelesen megfogalmazott 32 oldalas, kézírással megírt,
majd elküldött leveléért, amiben rövidebb-hosszabb dokumentumok-
kal kísérve emlékezett az első osztály iskolai éveire, valamint a Kodály
Iskola és Kecskemét város későbbi közös kulturális eseményeire.
− Végezetül volt tanítványaimnak, ill. zeneiskolai tanártársaim leveleit
csoportosítottam.
***
A kérdésekre adott válaszok azért voltak nagyon érdekesek a számomra, mi-
vel az
− egykori osztálytársak, a régi tanítványok és zeneiskolai kollégáim élet-
útja több mint 40 évet ölelt fel,
− zenei általános iskoláikat különböző időben végezték el, az ország kü-
lönböző részein, ezért egymást nem ismerték,
− különböző életpálya van mögöttük, és mégis az iskolai éveikre vonat-
kozó megfogalmazásaik szinte szóról-szóra megegyeztek.
A kapott válaszok alapján megállapítható volt, hogy a zenei általános iskola
olyan útravalót adott a mindennapos énekléssel, hangszertanulással és népi
tánccal való foglalkozás során az ott tanulóknak, ami segítette őket a későbbi
tanulmányaikban, hivatásuk gyakorlásában és családi életükben egyaránt.
A válaszlevelekből a teljesség igénye nélkül válogatva, mindezek igazolására
az alábbiakat olvashatjuk:
Mennyire volt hatással (ha igen) személyiségedre az a tény, hogy zenei ál-
talánosba jártál?
„A többlet elfoglaltság azt eredményezte, hogy korán megtanultuk beosztani az
időnket és megtanultunk gyorsan tanulni.”
„A sok szereplés ösztönzött bennünket, bírtuk a terhelést, megtanított napirend sze-
rint élni.”
20