Page 22 - Énekiskolák helyzete
P. 22
Psalmus Humanus művészetpedagógiai egyesület
A beérkezett levelek között olvashattam egykori osztálytársam,
Dr. H-né P. Piroska levelét is, akinek sorai szemléletesen idézik fel zeneóvodai
emlékeit és az élményekben gazdag iskolai éveinket.
„Az élet nehézségein is könnyebb átjutni, ha a zene segít.”
Anyukámnak szép szoprán hangja volt, szeretett énekelni, és amikor megala-
kult a Kodály Kórus Kecskeméten a háború után, õ is jelentkezett. A kórust
elõször Vásárhelyi Zoltán, majd Nemesszeghy Lajos vezette. Így anyukám az
elsõk között szerzett tudomást a létesítendõ zenei óvodáról és iskoláról. Mi
öcsémmel ekkor voltunk óvodáskorúak, én ötévesen szívesen mentem, de
öcsém nem, így otthon maradt még.
Az óvoda nagy élmény volt számomra. Nem voltunk sokan, csak néhá-
nyan lettünk kiválasztva. Márta néni a Tanítóképzõben helyet kapva a ze-
neóvodához – tele volt ötletekkel, ambícióval. A hallásgyakorlatok, ritmus-
mozgások, egyszerû hangszerek megismertetése és a szolmizáció alapfokú
elsajátítása volt a képzés alapja és a napi 4 órás foglalkozások elemei. Ezalatt
nemcsak mi kicsik tanultunk, hanem bõvültek, gazdagodtak Márta néni
módszerei is, óráról órára, napról-napra változott, fejlõdött a foglalkozások
menete, módja, a felhasznált játékok, hangszerek.
Nem tudom honnan, mozgatható babák is voltak, akkorák, mint mi gye-
rekek. Ez a 7 törpe mindegyik más szolmizációs jelet mutatott. A dó-mi-szó
babák csoportban ültek és együtt énekeltek … A hangközöket is a segítsé-
gükkel tanultuk, hol kicsit léptek, hol nagyot, ilyenkor mi közéjük ültünk.
Óvodai foglalkozásaink mindig csak délelõtt voltak. Kis szobákban, ahol
körben ültünk rendszerint a hangszereink, pl.: pán-síp, ki voltak rakva. Em-
lékszem május elsejei felvonulásunkra is: virággal díszített szamaras kordén
vonultunk mi, kis zeneóvodások.
Másfél év múlva kerültünk iskolába. Akinek kezdetben nem adatott meg
a tiszta éneklés képessége, az sem volt akadálya az ének-zenei általánosba
kerülésének.
Jó közegbe kerültek, a kevésbé jó hallásúak meghallották, milyen a tiszta
éneklés, (így VIII. osztályra mindenkiben kialakult a tiszta éneklés tudománya).
Az általános iskola légköre már más volt, de számomra óriási hatása volt
egész gondolkodásomra, szellemi fejlõdésemre. Megszoktam a mások elõtt
való szereplést, hiszen már kezdettõl sok helyre mentünk szerepelni, a város
kíváncsi volt az új iskola tanulóinak produkcióira. Nemcsak a színházban,
de a környékbeli falvakban is vártak bennünket – pl.: nyitott szérûben is sze-
22