Page 59 - Énekiskolák helyzete
P. 59

Ének-zenei általános iskolák, Ének-zene tagozatos általános iskolák
               És az Énekórák helye a hazai közoktatásban – fÉnyben És árnyÉkban

         IV./4. Tehetséggondozás
         A tehetséggondozás és felzárkóztatás minden iskola típus központi problé-
         mája. Az átlagnál gyengébb teljesítményt nyújtók visszafogják a többieket is,
         az átlagnál jobb képességűek unatkozhatnak, vagy akár deviánssá torzulhat-
         nak. E problémákat az élet hozza, ideologikus módon nem megoldhatóak.
           A valóban szélsőségesen gyenge képességű és a zseniális gyerekeket nem
         tekintve az elkülönítés nem jelenthet megoldást egyetlen, általános képzést
         nyújtó, kötelező jellegű iskola számára sem. Bár iskolánk történetében – az
         adottságok által vezérelt kényszerből fakadóan – nem példa nélkül álló a
         felzárkóztató osztály. (…)
           A különösen tehetséges gyerekek zenei továbbképzésére már alsó tagozat-
         tól rendelkezésre áll a hangszeres tanszak.
           A hangszerre történő felvétel szinte mindig az énektanár kezdeményezésé-
         re, de mindig a tanszak vezetésének döntése alapján történik. A kiválasztásra
         az első osztály végén, a gyermek általános értelmi fejlettségének mérlegelése
         alapján kerül sor.
           Sok éves tapasztalataink alapján a gyerekeket három csoportba soroljuk:
           −  akiknek kifejezetten javasoljuk a hangszertanulást,
           −  akiknél a saját ambíciót tekintjük irányadónak,
           −  akiknek nem javasoljuk a hangszertanulás megkezdését.

           A közismereti tárgyak tekintetében a felzárkóztatás és tehetséggondozás
         kérdését egészen más módon közelítjük meg.
           Iskolánk 1989. óta módosított tanterv alapján dolgozik, melyet az akkori
         Művelődési és Közoktatási Minisztérium Közoktatás-fejlesztési Alapja elfoga-
         dott és támogatott. E tanterv szerint a 6. osztálytól differenciált csoportokban
         (jó, közepes, gyenge) történik a magyar, matematika, a 7. osztálytól a fizika
         és a kémia oktatás, ill. osztott csoportokban tanítjuk az angol ill. német nyel-
         veket is. A különböző szintekhez tartozó csoportok részletesen kidolgozott
         követelmény rendszer alapján sajátítják el a tananyagot. A csoportok össze-
         állítása a tanulók képességeinek figyelembevételével történik, úgy, hogy az
         egyes csoportokba vegyesen zene- és általános tagozatos gyerekeket is válo-
         gatunk. (…)
           A differenciálásnak ez a módszere nagyon előnyösnek bizonyult a tovább-
         tanulással kapcsolatban. A gyerekek és a szülők is pontosabban tudják fel-
         mérni a továbbtanulási esélyeket, nem táplálnak hiú reményeket, így iskola
         választásuk reálisabb lesz. Mindennek eredményeként nyolcadikosaink jel-
         lemző módon a továbbtanulási lapon esőként megjelölt iskolában tanulhat-
         nak tovább.
           Az egyéni felzárkóztatásra szoruló gyermekeket a 7.-8. osztályban napi két
         órányi térítésmentes tanulószobával segítjük, ahol szakkorrepetálást kapnak.

                                                                         59
   54   55   56   57   58   59   60   61   62   63   64