Page 59 - Énekiskolák helyzete
P. 59
Ének-zenei általános iskolák, Ének-zene tagozatos általános iskolák
És az Énekórák helye a hazai közoktatásban – fÉnyben És árnyÉkban
IV./4. Tehetséggondozás
A tehetséggondozás és felzárkóztatás minden iskola típus központi problé-
mája. Az átlagnál gyengébb teljesítményt nyújtók visszafogják a többieket is,
az átlagnál jobb képességűek unatkozhatnak, vagy akár deviánssá torzulhat-
nak. E problémákat az élet hozza, ideologikus módon nem megoldhatóak.
A valóban szélsőségesen gyenge képességű és a zseniális gyerekeket nem
tekintve az elkülönítés nem jelenthet megoldást egyetlen, általános képzést
nyújtó, kötelező jellegű iskola számára sem. Bár iskolánk történetében – az
adottságok által vezérelt kényszerből fakadóan – nem példa nélkül álló a
felzárkóztató osztály. (…)
A különösen tehetséges gyerekek zenei továbbképzésére már alsó tagozat-
tól rendelkezésre áll a hangszeres tanszak.
A hangszerre történő felvétel szinte mindig az énektanár kezdeményezésé-
re, de mindig a tanszak vezetésének döntése alapján történik. A kiválasztásra
az első osztály végén, a gyermek általános értelmi fejlettségének mérlegelése
alapján kerül sor.
Sok éves tapasztalataink alapján a gyerekeket három csoportba soroljuk:
− akiknek kifejezetten javasoljuk a hangszertanulást,
− akiknél a saját ambíciót tekintjük irányadónak,
− akiknek nem javasoljuk a hangszertanulás megkezdését.
A közismereti tárgyak tekintetében a felzárkóztatás és tehetséggondozás
kérdését egészen más módon közelítjük meg.
Iskolánk 1989. óta módosított tanterv alapján dolgozik, melyet az akkori
Művelődési és Közoktatási Minisztérium Közoktatás-fejlesztési Alapja elfoga-
dott és támogatott. E tanterv szerint a 6. osztálytól differenciált csoportokban
(jó, közepes, gyenge) történik a magyar, matematika, a 7. osztálytól a fizika
és a kémia oktatás, ill. osztott csoportokban tanítjuk az angol ill. német nyel-
veket is. A különböző szintekhez tartozó csoportok részletesen kidolgozott
követelmény rendszer alapján sajátítják el a tananyagot. A csoportok össze-
állítása a tanulók képességeinek figyelembevételével történik, úgy, hogy az
egyes csoportokba vegyesen zene- és általános tagozatos gyerekeket is válo-
gatunk. (…)
A differenciálásnak ez a módszere nagyon előnyösnek bizonyult a tovább-
tanulással kapcsolatban. A gyerekek és a szülők is pontosabban tudják fel-
mérni a továbbtanulási esélyeket, nem táplálnak hiú reményeket, így iskola
választásuk reálisabb lesz. Mindennek eredményeként nyolcadikosaink jel-
lemző módon a továbbtanulási lapon esőként megjelölt iskolában tanulhat-
nak tovább.
Az egyéni felzárkóztatásra szoruló gyermekeket a 7.-8. osztályban napi két
órányi térítésmentes tanulószobával segítjük, ahol szakkorrepetálást kapnak.
59