Page 62 - Énekiskolák helyzete
P. 62
Psalmus Humanus művészetpedagógiai egyesület
4.) Hazai ének-zene tanításunk sikerei és közoktatásunkban
megjelenő visszásságok a Kodály Zoltán halálát követő
időszakban
A zenei általános iskolákban a Kodály-módszer eredményes alkalmazásának
legfőbb feltételei a következők voltak:
− az oktatásirányítás által hivatalosan elfogadott tantervi lehetőség,
− magas énekóra szám,
− megfelelő szakmai képzettséggel rendelkező, hivatásszerető pedagógus,
− az életkornak megfelelő, fokozatosan felépített tanítási anyag, amit
Kodály Zoltán az óvodáskortól a művész-tanári oklevél elnyeréséig
kidolgozott.
Ezek a feltételek a kecskeméti és a kecskemétihez hasonló zenei általános
iskolák többségében a ’90-es évek közepéig biztosítottak voltak, ezzel életre
szóló útravalót adva az ott tanuló gyermekeknek.
Kodály Zoltán halálát (1967) követő időszakban a több, mint fél évszázad
alatt azonban olyan társadalmi, gazdasági és technikai változások történtek,
amelyeknek az ’50-es években még a nyoma sem volt.
− szemléletváltás történt a társadalomban,
− megváltozott a fiatalok pályaorientációja,
− a nyelvtanulás fontossága előtérbe került, és
− az oktatásirányításban is számos változás történt.
Szerencsére mindezek ellensúlyozására azonban már több évtized óta is-
mertté váltak azok a természet- és társadalomtudományi, (pszichológiai-,
fiziológiai stb.) vizsgálati eredményeket, amelyek Kodály Zoltán zenepeda-
gógiai koncepciójának széleskörű társadalmi hasznosságát bizonyítják: a
gyermekkori aktív művészeti tevékenységek életre szóló pozitív hatását.
Azonban személyes tapasztalatunk szerint ezek az eredmények igen sajnála-
tos módon a társadalom széles nyilvánossága előtt, de még az oktatással
foglalkozó szakemberek előtti is csak alig, vagy egyáltalán nem is ismertek.
Kodály Zoltán halála (1967) óta bekövetkezett változások vizsgálata
a.) a társadalmi körülményekben,
b.) a nevelési elvárásokban,
c.) az oktatásirányításban,
d.) a tárgyi feltételekben, valamint
e.) a tömegkommunikációs eszközök hatásában.
62