Page 62 - Énekiskolák helyzete
P. 62

Psalmus Humanus művészetpedagógiai egyesület

          4.)  Hazai ének-zene tanításunk sikerei és közoktatásunkban
             megjelenő visszásságok a Kodály Zoltán halálát követő
             időszakban

          A zenei általános iskolákban a Kodály-módszer eredményes alkalmazásának
          legfőbb feltételei a következők voltak:
            −  az oktatásirányítás által hivatalosan elfogadott tantervi lehetőség,
            −  magas énekóra szám,
            −  megfelelő szakmai képzettséggel rendelkező, hivatásszerető pedagógus,
            −  az  életkornak  megfelelő,  fokozatosan  felépített  tanítási  anyag,  amit
               Kodály  Zoltán  az  óvodáskortól  a  művész-tanári  oklevél  elnyeréséig
               kidolgozott.

          Ezek a feltételek a kecskeméti és a kecskemétihez hasonló zenei általános
          iskolák többségében a ’90-es évek közepéig biztosítottak voltak, ezzel életre
          szóló útravalót adva az ott tanuló gyermekeknek.

          Kodály Zoltán halálát (1967) követő időszakban a több, mint fél évszázad
          alatt azonban olyan társadalmi, gazdasági és technikai változások történtek,
          amelyeknek az ’50-es években még a nyoma sem volt.
            −  szemléletváltás történt a társadalomban,
            −  megváltozott a fiatalok pályaorientációja,
            −  a nyelvtanulás fontossága előtérbe került, és
            −  az oktatásirányításban is számos változás történt.

          Szerencsére  mindezek  ellensúlyozására  azonban  már  több  évtized  óta  is-
          mertté váltak azok a természet- és társadalomtudományi, (pszichológiai-,
          fiziológiai stb.) vizsgálati eredményeket, amelyek Kodály Zoltán zenepeda-
          gógiai  koncepciójának  széleskörű  társadalmi  hasznosságát  bizonyítják:  a
          gyermekkori  aktív  művészeti  tevékenységek  életre  szóló  pozitív  hatását.
          Azonban személyes tapasztalatunk szerint ezek az eredmények igen sajnála-
          tos módon a társadalom széles nyilvánossága előtt, de még az oktatással
          foglalkozó szakemberek előtti is csak alig, vagy egyáltalán nem is ismertek.

            Kodály Zoltán halála (1967) óta bekövetkezett változások vizsgálata
              a.)  a társadalmi körülményekben,
              b.)  a nevelési elvárásokban,
              c.)  az oktatásirányításban,
              d.)  a tárgyi feltételekben, valamint
              e.)  a tömegkommunikációs eszközök hatásában.


          62
   57   58   59   60   61   62   63   64   65   66   67