Page 69 - Énekiskolák helyzete
P. 69

Ének-zenei általános iskolák, Ének-zene tagozatos általános iskolák
               És az Énekórák helye a hazai közoktatásban – fÉnyben És árnyÉkban

             Mindez segíti a gyereket további, közép- vagy felsőfokú tanulmányaik-
             ban, hivatása megválasztásában, a felnőtté válás, a társadalomba illesz-
             kedés bonyolult s nem mindig zökkenőmentes korszakában is. Minder-
             ről meggyőződhetett és meg is győződött a
             hazai – nemzetközi szak- és közvélemény, de erről tanúskodik az a
             nemzedék (nemzedékek is), amely ma már felnőtt emberként él és tevé-
             kenykedik. (…)
             S hiba, még több, felelőtlenség lenne veszni hagyni a már elért (s sok-
             szor  keserves  munkával,  küzdelmek  árán  elért!)  s  hasznosnak  ítélt
             eredményeket, szintúgy a visszalépés, vagy akár az egy helyben topogás
             is. Vétek lenne, ha – miközben világszerte egyre szélesebb körben ter-
             jed, mind intenzívebben alkalmazzák a magyar zenei nevelés módsze-
             rét és didaktikáját – honi berkekben bizonytalanság, kétkedés, netán
             közöny (!) lenne úrrá.
             A tények önmagukért beszélnek: meggyőzik – legalább is gondolkodás-
             ra késztetik – a kétkedőket, buzdítják a bizonytalankodókat, felrázzák
             a közönyösöket, s további lelkes munkára ösztönzik az amúgy is szíve-
             sen munkálkodókat.

         1990  A Kecskeméti Ének-Zenei Általános Iskola alapításának 40. évfor-
               dulóján jelent meg az alábbi írás a PARLANDO zenepedagógiai folyóirat-
               ban. (1990. 7-9.old.)
         A ZETA (Zenetanárok Társasága) 1990-es alakuló közgyűlésén hangzott el
         Kovács Kálmánné fővárosi zeneiskolai vezető szakfelügyelőtől a következő
         megállapítás, hogy sajnos, Magyarországon nincs Zenepedagógiai Kutató
         Intézet.
         „Nincs az országban egy olyan állami szerv, intézmény, tanács se, (mindegy minek
         nevezzük), amely a zeneoktatást érintő kérdésekben a különböző szinteket (általá-
         nos iskola, ének-zenei általános, zeneiskola, valamint alsó, középső és felsőfokú kép-
         zést összefogná, kísérleteket indítana, irányítana, illetve végezne el.”
         (Megjegyezzük, hogy tudomásunk szerint ma sincs ilyen: a művészeti neve-
         lést segítő és az oktatást az óvodától a tanárképzésig koordináló független és
         önálló szakmai munkacsoport. Psalmus Humanus Művészetpedagógia Egye-
         sület, 2021.)









                                                                         69
   64   65   66   67   68   69   70   71   72   73   74