Page 69 - Énekiskolák helyzete
P. 69
Ének-zenei általános iskolák, Ének-zene tagozatos általános iskolák
És az Énekórák helye a hazai közoktatásban – fÉnyben És árnyÉkban
Mindez segíti a gyereket további, közép- vagy felsőfokú tanulmányaik-
ban, hivatása megválasztásában, a felnőtté válás, a társadalomba illesz-
kedés bonyolult s nem mindig zökkenőmentes korszakában is. Minder-
ről meggyőződhetett és meg is győződött a
hazai – nemzetközi szak- és közvélemény, de erről tanúskodik az a
nemzedék (nemzedékek is), amely ma már felnőtt emberként él és tevé-
kenykedik. (…)
S hiba, még több, felelőtlenség lenne veszni hagyni a már elért (s sok-
szor keserves munkával, küzdelmek árán elért!) s hasznosnak ítélt
eredményeket, szintúgy a visszalépés, vagy akár az egy helyben topogás
is. Vétek lenne, ha – miközben világszerte egyre szélesebb körben ter-
jed, mind intenzívebben alkalmazzák a magyar zenei nevelés módsze-
rét és didaktikáját – honi berkekben bizonytalanság, kétkedés, netán
közöny (!) lenne úrrá.
A tények önmagukért beszélnek: meggyőzik – legalább is gondolkodás-
ra késztetik – a kétkedőket, buzdítják a bizonytalankodókat, felrázzák
a közönyösöket, s további lelkes munkára ösztönzik az amúgy is szíve-
sen munkálkodókat.
1990 A Kecskeméti Ének-Zenei Általános Iskola alapításának 40. évfor-
dulóján jelent meg az alábbi írás a PARLANDO zenepedagógiai folyóirat-
ban. (1990. 7-9.old.)
A ZETA (Zenetanárok Társasága) 1990-es alakuló közgyűlésén hangzott el
Kovács Kálmánné fővárosi zeneiskolai vezető szakfelügyelőtől a következő
megállapítás, hogy sajnos, Magyarországon nincs Zenepedagógiai Kutató
Intézet.
„Nincs az országban egy olyan állami szerv, intézmény, tanács se, (mindegy minek
nevezzük), amely a zeneoktatást érintő kérdésekben a különböző szinteket (általá-
nos iskola, ének-zenei általános, zeneiskola, valamint alsó, középső és felsőfokú kép-
zést összefogná, kísérleteket indítana, irányítana, illetve végezne el.”
(Megjegyezzük, hogy tudomásunk szerint ma sincs ilyen: a művészeti neve-
lést segítő és az oktatást az óvodától a tanárképzésig koordináló független és
önálló szakmai munkacsoport. Psalmus Humanus Művészetpedagógia Egye-
sület, 2021.)
69