Page 67 - Énekiskolák helyzete
P. 67

Ének-zenei általános iskolák, Ének-zene tagozatos általános iskolák
               És az Énekórák helye a hazai közoktatásban – fÉnyben És árnyÉkban

             megírt könyvében beszámol a megfigyeléseiről, amelyeket a legelmara-
             dottabb vidékeken és a legfiatalabbaknál kezdett.

             Bemutat olyan gyerekeket, akik hátrányos testi adottságaiktól és körül-
             ményeiktől függetlenül is a művészetek segítségével tökéletesen ki tud-
             ják fejezni magukat. A Japánban tett több éves megfigyeléseinek ered-
             ménye, és ennek kapcsán tett megállapítása, hogy ebben a távol-keleti
             országban a tradíciók megőrzése mellett a gyermekek művészeti nevelésé-
             nek első céljaként jelölik meg az érzékszervek fejlesztését.
                Minden bizonnyal ebben is rejlik a japán zenei szakemberek tisztele-
             te és máig tartó nagy érdeklődése Kodály Zoltán zenepedagógiai kon-
             cepciója iránt – állapította meg a professzor asszony.

         1980  „Az  iskolai  oktatásban  valahogy  a  szélre  csúszott  az  ének-zene  tárgy.
               Az alábbi publikáció az első éneklő iskola, a Kecskeméti Ének-Zenei Álta-
               lános Iskola megalapításak 30. évfordulójának tiszteletére jelent meg.
           •  PARLANDO, XXII. évf. 11.szám, 1980. november
             Friss Gábor: „Be van fejezve…”?!
             „Harminc esztendővel ezelőtt, 1950. október 27-én látszólag jelentékte-
             len esemény zajlott le Kecskeméten egy tanteremben: ezen a napon állt
             tizenkilenc hatéves kisgyermek elé Nemesszeghyné Szentkirályi Márta
             tanárnő, először mosolygott a szemük közé, először pendítette meg a
             hangvilláját  s  először  zendítette  meg  az  akkor  még  gyámoltalan,  bi-
             zonytalan, gyenge hangocskákat.
             Ezt, az adott pillanatban nem nagy horderejű eseményt egy új, még
             soha nem volt iskolatípusnak, az ének-zenei általános iskolának létre-
             jöttét, egy világraszóló siker születését; egy látnoki erejű elme legáhítot-
             tabb gondolata megvalósításának 30. évfordulóját köszönti ma a ma-
             gyar zenésztársadalom és a zenét korszerűen és eredményesen tanítani
             kívánó világ.
             (…)Kísérletek és felmérések sora bizonyítja, hogy – értő pedagógusok
             jelenléte esetén – az ének-zenei általános iskolába járó tanulóknak nem-
             csak a „zenei” készségszintje fejlettebb az átlagosnál, hanem „gondolko-
             dási tevékenységük” egésze is: ez utóbbi az általános tanulmányi ered-
             mények magas színvonalában mutatkozik meg. Az intenzív zenei neve-
             lés során helyesen alkalmazott didaktikai eljárások sora, a zenei készsé-
             geken  túl,  kedvezően  hat  egyéb  általános  szellemi  készségekre,  így
             például a memória-, a figyelemösszpontosítás készségére, a gondolko-
             dás rugalmasságára, a logikai készségre, a szín-, forma- és nyelvérzékre,
             a tanulók teherbíró képességére és aktivitására: magára a személyiség
             alakulásának egészére.

                                                                         67
   62   63   64   65   66   67   68   69   70   71   72