Page 66 - Énekiskolák helyzete
P. 66

Psalmus Humanus művészetpedagógiai egyesület

               A végzett pedagógusok munkáját nem segíthették az ének-szakos szak-
               felügyelők sem, ugyanis hatáskörük nem terjedt ki az alsó tagozatra.
                 Az Ének-Zene Tanítása című folyóirat elhalt a Művelődésügyi Mi-
               nisztérium  anyagi  támogatásának  megszüntetése  miatt,  így  szakmai
               támogatás nélkül maradtak az ének-zene tanárok.
            •  A hazai ének-zene szakképzés helyzetét még súlyosbította, hogy a fel-
               sőfokú művészeti oktatásban az alacsony felvételi keretszámok stagná-
               lása volt a jellemző akkor, amikor a többi felsőfokú intézménynél ez a
               szám a többszörösére emelkedett.
            •  Nem volt tantervszerű ének-zene, esztétikai oktatás sem a szakmun-
               kásképzőben, sem a szakközépiskolában, noha az itt tanulók a közép-
               iskolai korosztály több mint 40 %-át alkották
            •  Csökkentették az énekórák számát
            •  A zenetanítás tárgyi feltételei megváltoztak: az átlagos családi jövede-
               lemhez képest aránytalanul megnőttek a hangszerárak
            •  A technikai és tömegkommunikációs eszközök negatív hatása sem ha-
               nyagolható el.”
          (Minderről így nyilatkozott Falus Tamásné, az OPI munkatársa Deregán Gá-
          bor újságírónak „Az ének-zene tanításának gondjai” című terjedelmes cikk író-
          jának a Pedagógusok Lapjában - 1979. október 20. 1. old.)

          Az elmúlt évek tanárképzése határozta meg a gyerekek tanításának a minő-
          ségét, és mivel az általános iskolai ének-zenei nevelés hatékonysága nagymér-
          tékben a tanítók-tanárok képzettségén múlik, így hosszú évekre, évtizedekre
          megpecsételődött az alsó-felső tagozaton folyó zenei nevelés minősége.
            Valamint meghatározta az azóta felnőtt fiatalok, a mai szülők kulturális
          igényét is, azokét, akik első lépésként megtaníthatják gyermekeiket énekelni,
          a zene szeretetére, hiszen a nevelés a szülők felelőssége is, nemcsak az iskoláé.
            •  (…) és ha majd ezek a gyerekek lesznek szülők, azt sem fogják tudni, mitől
               fosztották meg őket, nemhogy saját utódaik zenei nevelését szorgalmazzák.”
               – írta néhány évvel később Forrai Katalin nemzetközi hírű és tekinté-
               lyű zenepedagógus. (Megjelent: MUZSIKA, 1988. december 18.)
          Példa annak igazolására, hogy miért is fontos a kisgyermekek számára a
          készségtárgyak szakszerű oktatása?
            •  Székácsné Vida Mária, az ELTE BTK Pszichológiai Tanszéke professzo-
               rának fő kutatási területe a művészeti nevelés hatás-rendszerének vizs-
               gálata volt, és aki a kecskeméti 4 éves időtartamú Barkóczi Ilona- Pléh
               Csaba professzorok által vezetett „Kodály zenei nevelési módszerénekféle
               pszichológiai hatásvizsgálatban” szakértőként vett részt.
               A professzor asszony több éves Japánban való tartózkodása után Gyer-
               mekművészet Japánban (Corvina Kiadó, Budapest, 1971, 222. o.) címmel

          66
   61   62   63   64   65   66   67   68   69   70   71