Page 59 - Psalmus Humanus Napok konferencia
P. 59

Gonda János
                              zongoramûvész,
                               zenetörténész,
              a Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetem
                 ny. tanszékvezető egyetemi tanára














                     Kreativitásfejlesztés a zeneoktatásban
                             (előadás éS bEmUtató)


           Tisztelt Kollégák!

           A most következő kreativitásfejlesztő gyakorlatok, egyszerű zenei játékok
         célja  a  hagyományos  zenetanulás  kiegészítése  annak  érdekében,  hogy
         a művek elsajátítása és előadása még a nem kiemelkedően tehetséges növen-
         dék  esetében  se  váljék  gépiessé.  A  bemutatásra  kerülő  példák  nagyrészt
         a nemrég megjelent „Rögtönzés világa” c. kottakiadvány első kötetéből („Rög-
         tönzés és komponálás a zene alapelemeivel”) valók, amelyek az egyszerűbb
         gyakorlatokat tartalmazzák: ezeket ugyanis a zenetanulás kezdetétől fogva
         hasznos végezni. Hangsúlyozom: szó sincsen valamilyen bonyolult móds-
         zerről vagy önálló tárgy bevezetéséről. Ha a tanár felismeri a gyakorlatok
         célját és értelmét, ha rendelkezik némi pedagógiai kreativitással, különö-
         sebb előkészület nélkül bármikor hozzáláthat a munkához, néhány percet
         rászánva a hangszeres órán. (A példák egy része akár a szolfézs-anyagba is
         integrálható.)
           Arra is felhívom a figyelmet, hogy ezek a gyakorlatok és feladatok, ame-
         lyeket az idő rövidsége miatt magam mutatok be zongorán, bármilyen hang-
         szerre áttehetők, s a legtöbb énekelve is végezhető. Nagyobbrészt rögtönzé-
         ses feladatokról lévén szó.


                                                                         59
   54   55   56   57   58   59   60   61   62   63   64