Page 59 - Psalmus Humanus Napok konferencia
P. 59
Gonda János
zongoramûvész,
zenetörténész,
a Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetem
ny. tanszékvezető egyetemi tanára
Kreativitásfejlesztés a zeneoktatásban
(előadás éS bEmUtató)
Tisztelt Kollégák!
A most következő kreativitásfejlesztő gyakorlatok, egyszerű zenei játékok
célja a hagyományos zenetanulás kiegészítése annak érdekében, hogy
a művek elsajátítása és előadása még a nem kiemelkedően tehetséges növen-
dék esetében se váljék gépiessé. A bemutatásra kerülő példák nagyrészt
a nemrég megjelent „Rögtönzés világa” c. kottakiadvány első kötetéből („Rög-
tönzés és komponálás a zene alapelemeivel”) valók, amelyek az egyszerűbb
gyakorlatokat tartalmazzák: ezeket ugyanis a zenetanulás kezdetétől fogva
hasznos végezni. Hangsúlyozom: szó sincsen valamilyen bonyolult móds-
zerről vagy önálló tárgy bevezetéséről. Ha a tanár felismeri a gyakorlatok
célját és értelmét, ha rendelkezik némi pedagógiai kreativitással, különö-
sebb előkészület nélkül bármikor hozzáláthat a munkához, néhány percet
rászánva a hangszeres órán. (A példák egy része akár a szolfézs-anyagba is
integrálható.)
Arra is felhívom a figyelmet, hogy ezek a gyakorlatok és feladatok, ame-
lyeket az idő rövidsége miatt magam mutatok be zongorán, bármilyen hang-
szerre áttehetők, s a legtöbb énekelve is végezhető. Nagyobbrészt rögtönzé-
ses feladatokról lévén szó.
59