Page 60 - Psalmus Humanus Napok konferencia
P. 60
gonda JánoS
A tapasztalatok szerint a gyerekek párban vagy csoportosan sokkal felsza-
badultabban muzsikálnak, mint egyedül; jó néhány gyakorlatot tehát ajánla-
tos közösen is próbálgatni. Ha pedig a hangszeres órán csak egy növendék
lenne, a tanár is bekapcsolódhat a játékba – mindjárt örömtelibbé válik a
munka.
A kreativitásfejlesztő gyakorlatok három alapelve, illetve alapvető szempont-
ja a következő:
1. A zenemű interpretációja pontosságot követel meg. Arra törekszünk,
hogy a darabot optimális előadásban, végleges formában szólaltassuk meg.
A szóban forgó gyakorlatokban viszont a változtathatóság elve dominál: ját-
szunk a zenével, folyamatosan átalakítjuk, mozgásban tartjuk, tehát bármi-
lyen egyszerű formában is, de részt veszünk a „zenecsinálás”, az alkotás
örömében.
2. Valamennyi gyakorlat a zene alapelemeihez (hangsor, ritmus, forma,
periódus stb.) kapcsolódik. Kreatív alkalmazásuk során a tanuló ezeket nem
mechanikusan, hanem belülről ismeri meg. Különösen hasznos, ha a nö-
vendékkel olyan gyakorlatokat végeztetünk, amelyek az éppen akkor tanult
darabokkal harmonizálnak, az azokban domináló elemekhez, jelenségek-
hez kapcsolódnak.
3. A pedagógiailag alkalmazott rögtönzés organikus, vagyis teljes szabad-
ság helyett a játék belső kötöttségek, rendezőelvek alapján történik. Mint
látni fogjuk, ezek a rendezőelvek általában az említett alapelemekből adód-
nak. Természetesen javasolt a kötöttségek szempontjából is nehézségi sor-
rendben haladni a gyakorlatokkal. Később a feladatok egy része fejben vagy
írásban is végezhető. Talán nem is kell mondanom, hogy ezek az egyszerű
kompozitórikus gyakorlatok nincsenek kapcsolatban a professzionális ze-
neszerzés stúdiumokkal, nem is az a céljuk.
Kreatív gyakorlatok kotta nélkül is végezhetők. A rögtönzéses játék egy-egy
előre meghatározott ritmus, skála, motívum, harmónia alapján is kibonta-
koztatható. Több tanuló rögtönözhet zenei ellentétekkel (hanghosszúság,
hangmagasság, hangerő, egy hang – sok hang stb.), vagy dallamfrázisokkal
(ismétlés, folytatás, láncszerű kapcsolódás stb.). A kottagyakorlatok viszont
az organikus játékra nyújtanak jobb lehetőséget: valamilyen adott zenei
anyagtól kell eltérni, azt variálni, folytatni, átalakítani. Néhány lekottázott
improvizációs megoldás pedig, ha nem is mintát, de iránymutató segítséget
60