Page 60 - Psalmus Humanus Napok konferencia
P. 60

gonda JánoS


            A tapasztalatok szerint a gyerekek párban vagy csoportosan sokkal felsza-
          badultabban muzsikálnak, mint egyedül; jó néhány gyakorlatot tehát ajánla-
          tos közösen is próbálgatni. Ha pedig a hangszeres órán csak egy növendék
          lenne, a tanár is bekapcsolódhat a játékba – mindjárt örömtelibbé válik a
          munka.

          A kreativitásfejlesztő gyakorlatok három alapelve, illetve alapvető szempont-
          ja a következő:
            1. A zenemű interpretációja pontosságot követel meg. Arra törekszünk,
          hogy a darabot optimális előadásban, végleges formában szólaltassuk meg.
          A szóban forgó gyakorlatokban viszont a változtathatóság elve dominál: ját-
          szunk a zenével, folyamatosan átalakítjuk, mozgásban tartjuk, tehát bármi-
          lyen egyszerű formában is, de részt veszünk a „zenecsinálás”, az alkotás
          örömében.
            2. Valamennyi gyakorlat a zene alapelemeihez (hangsor, ritmus, forma,
          periódus stb.) kapcsolódik. Kreatív alkalmazásuk során a tanuló ezeket nem
          mechanikusan, hanem belülről ismeri meg. Különösen hasznos, ha a nö-
          vendékkel olyan gyakorlatokat végeztetünk, amelyek az éppen akkor tanult
          darabokkal harmonizálnak, az azokban domináló elemekhez, jelenségek-
          hez kapcsolódnak.
            3. A pedagógiailag alkalmazott rögtönzés organikus, vagyis teljes szabad-
          ság helyett a játék belső kötöttségek, rendezőelvek alapján történik. Mint
          látni fogjuk, ezek a rendezőelvek általában az említett alapelemekből adód-
          nak. Természetesen javasolt a kötöttségek szempontjából is nehézségi sor-
          rendben haladni a gyakorlatokkal. Később a feladatok egy része fejben vagy
          írásban is végezhető. Talán nem is kell mondanom, hogy ezek az egyszerű
          kompozitórikus gyakorlatok nincsenek kapcsolatban a professzionális ze-
          neszerzés stúdiumokkal, nem is az a céljuk.


          Kreatív gyakorlatok kotta nélkül is végezhetők. A rögtönzéses játék egy-egy
          előre meghatározott ritmus, skála, motívum, harmónia alapján is kibonta-
          koztatható. Több tanuló rögtönözhet zenei ellentétekkel (hanghosszúság,
          hangmagasság, hangerő, egy hang – sok hang stb.), vagy dallamfrázisokkal
          (ismétlés, folytatás, láncszerű kapcsolódás stb.). A kottagyakorlatok viszont
          az  organikus  játékra  nyújtanak  jobb  lehetőséget:  valamilyen  adott  zenei
          anyagtól kell eltérni, azt variálni, folytatni, átalakítani. Néhány lekottázott
          improvizációs megoldás pedig, ha nem is mintát, de iránymutató segítséget


          60
   55   56   57   58   59   60   61   62   63   64   65