Page 61 - Psalmus Humanus Napok konferencia
P. 61

KrEativitáSFEJlESztéS a zEnEoKtatáSban


         jelenthet a tanulmányai során kottához szoktatott növendéknek. A pedagó-
         gusnak kell eldöntenie, hogy melyik tanulóval mikor, milyen típusú gyakor-
         latot végeztet. Általában ajánlatos ezen a téren is változatosságra és játékos-
         ságra törekedni, nem megfeledkezve az említett írásos gyakorlatokról sem.
         Így alakítható ki a zenetanulás véleményem szerinti ideális modellje, amely-
         ben a klasszikus művek előadását kreatív, egyszerű rögtönzéses és kom-
         pozitórikus gyakorlatok, komplementer feladatok teszik teljessé. Szemlél-
         tetésül  bemutatok  néhány  példát,  kivetítve  a  gyakorlatok  kottában  előre
         megadott anyagát.

           VÁLTOZTATÁSOK

         A következő, négyütemes, dúr jellegű trichord motívum kíséretének csak a
         váza adott:







         Variáljuk a kísérő szólam ritmusát úgy, hogy a fenti kíséret ütemeiben sze-
         replő hangok magassága ne változzék. Például:





















           Most rögtönözzünk a fenti motívumhoz önálló ritmusváltozatokat. Ké-
         sőbb transzponáljuk a gyakorlatot más hangnemekbe. Végül alakítsuk át
         a motívumot moll jellegűvé – a trichordban ekkor kis terc szerepel.


                                                                         61
   56   57   58   59   60   61   62   63   64   65   66