Page 61 - Psalmus Humanus Napok konferencia
P. 61
KrEativitáSFEJlESztéS a zEnEoKtatáSban
jelenthet a tanulmányai során kottához szoktatott növendéknek. A pedagó-
gusnak kell eldöntenie, hogy melyik tanulóval mikor, milyen típusú gyakor-
latot végeztet. Általában ajánlatos ezen a téren is változatosságra és játékos-
ságra törekedni, nem megfeledkezve az említett írásos gyakorlatokról sem.
Így alakítható ki a zenetanulás véleményem szerinti ideális modellje, amely-
ben a klasszikus művek előadását kreatív, egyszerű rögtönzéses és kom-
pozitórikus gyakorlatok, komplementer feladatok teszik teljessé. Szemlél-
tetésül bemutatok néhány példát, kivetítve a gyakorlatok kottában előre
megadott anyagát.
VÁLTOZTATÁSOK
A következő, négyütemes, dúr jellegű trichord motívum kíséretének csak a
váza adott:
Variáljuk a kísérő szólam ritmusát úgy, hogy a fenti kíséret ütemeiben sze-
replő hangok magassága ne változzék. Például:
Most rögtönözzünk a fenti motívumhoz önálló ritmusváltozatokat. Ké-
sőbb transzponáljuk a gyakorlatot más hangnemekbe. Végül alakítsuk át
a motívumot moll jellegűvé – a trichordban ekkor kis terc szerepel.
61