Page 64 - Psalmus Humanus Napok konferencia
P. 64
gonda JánoS
Játsszunk díszítéseket is, de ne változtassuk meg a dallam eol hangkészletét
és a harmóniákat.
Később változtatható a tempó, dinamika és esetleg a hangnem is.
Természetesen itt csak néhány kiragadott példa vázlatos bemutatására
szorítkozhattam. A gyakorlatban – hiszen jónéhány helyen már folyik ilyen
jellegű munka – a feladatok sokkal játékosabban, lazábban, a tanár és tanu-
lók ötleteivel, módosításaival gazdagodva valósulnak meg. Annak érdeké-
ben, hogy a kollégák mindezt közelebbről megismerjék, készítettünk egy
többrészes videofilmet „Zenei rögtönzéspedagógia” címmel. Az első kazetta
felvételén olyan zeneiskolai tanulók szerepelnek, akikkel korábban sohasem
találkoztam, s akik ilyesmivel idáig nem foglalkoztak, azt demonstrálva,
hogy ez a fajta munka nem igényel különösebb előkészületet. A következő
részben viszont már bizonyos gyakorlattal rendelkező tanulók működnek
közre.Végül a harmadik kazetta improvizációs magaskultúrák és műhelyek
eredeti felvételeit tartalmazza.*
Kodály már a húszas években leírta, hogy „...rögtönözne minden épkézláb
gyermek, ha hagynák.” Nos, ha a gyermeknek van ilyen adottsága, akkor azt
érdemes fejleszteni, kibontakoztatni, főképp ha ezzel közelebb kerül a mű-
vekhez és a zene teljes világához.
* Az oktató film tanári segédanyagként megrendelhetô a következô címen: Vital Kft. 1116
Budapest, Bazsalikom u. 36.
64