Page 64 - Psalmus Humanus Napok konferencia
P. 64

gonda JánoS


          Játsszunk díszítéseket is, de ne változtassuk meg a dallam eol hangkészletét
          és a harmóniákat.























            Később változtatható a tempó, dinamika és esetleg a hangnem is.

            Természetesen itt csak néhány kiragadott példa vázlatos bemutatására
          szorítkozhattam. A gyakorlatban – hiszen jónéhány helyen már folyik ilyen
          jellegű munka – a feladatok sokkal játékosabban, lazábban, a tanár és tanu-
          lók ötleteivel, módosításaival gazdagodva valósulnak meg. Annak érdeké-
          ben, hogy a kollégák mindezt közelebbről megismerjék, készítettünk egy
          többrészes videofilmet „Zenei rögtönzéspedagógia” címmel. Az első kazetta
          felvételén olyan zeneiskolai tanulók szerepelnek, akikkel korábban sohasem
          találkoztam,  s  akik  ilyesmivel  idáig  nem  foglalkoztak,  azt  demonstrálva,
          hogy ez a fajta munka nem igényel különösebb előkészületet. A következő
          részben viszont már bizonyos gyakorlattal rendelkező tanulók működnek
          közre.Végül a harmadik kazetta improvizációs magaskultúrák és műhelyek
          eredeti felvételeit tartalmazza.*
            Kodály már a húszas években leírta, hogy „...rögtönözne minden épkézláb
          gyermek, ha hagynák.” Nos, ha a gyermeknek van ilyen adottsága, akkor azt
          érdemes fejleszteni, kibontakoztatni, főképp ha ezzel közelebb kerül a mű-
          vekhez és a zene teljes világához.


          *  Az oktató film tanári segédanyagként megrendelhetô a következô címen: Vital Kft. 1116
           Budapest, Bazsalikom u. 36.


          64
   59   60   61   62   63   64   65   66   67   68   69