Page 11 - Kodály zenepadagógiai öröksége
P. 11
Kodály Zoltán Zenepedagógiai öröKségéneK időszerűsége
a 21. sZáZad globaliZálódó világában
III/2 A zenei általános és a személyiség fejlődés
A kodályi ének-zenei általános iskola nem többet és nem kevesebbet céloz
meg, mint a lelkileg és szellemileg kiegyensúlyozott személyiség kialakítását.
E tanulmánynak nem célja a személyiség fejlődés tudományos elméleteinek
ismertetése vagy értékelése. Témánk szempontjából a személyiség fejlődésé-
nek három dimenzióját emeljük ki:
A motorikus, az intellektuális és a mentális képességeket.
A tudományos, majd az információs forradalom korszakában e képessé-
gek fejlesztésére fordított erők között egyre inkább megbomlott az egyensúly,
uralkodóvá váltak az intellektuális képességeket fejlesztő iskolák, sorvad a
testnevelés oktatás, és az oktatás javára egyre kisebb súlyú a nevelés.
A motorikus képességek (összetett mozgások és pszichikus folyamatok
végrehajtásának képessége) fejlesztésének az eszközei: az általános testi erőn-
lét, ügyességet, kitartást, fegyelmet fejlesztő testnevelés, a zene aktív művelé-
sével együtt járó ének-zene oktatás, és a tánctanítás. Hogy a szalagavató bálo-
kon sok a botlábú, a zene ritmusát követni még véletlenül sem képes, rossz
tartású érettségiző, azt mosolyogva vesszük tudomásul.
Az ének-zene tagozat több
területen is enyhíteni tudja az
intellektualitás nem kívánatos
túlsúlyát az iskolai életben. Az
iskolánkban bevezetett néptánc
nem csak azt teszi lehetővé,
hogy a népdalok tanulásával is
megismerkedhessenek tanuló-
ink, de az éneklés és mozgás
összekapcsolódásával újabb
moz gáskoordinációs gyakorla-
tokat végezzenek. Annak bi-
zonygatása pedig, hogy a hang-
szeres játék milyen bonyolult
motorikus és pszichés mecha-
nizmusok összehangolt műkö-
dését, milyen magas szintű fi-
gyelem megosztását, milyen
kemény önfegyelmet igényel,
nyilván felesleges.
Talán még fontosabb az
éneklés személyiség fejlesztő
11