Page 14 - Kodály zenepadagógiai öröksége
P. 14

Psalmus Humanus művészetpedagógiai egyesület

          Az adatok jól mutatják, hogy a zenei osztályok eredményei jelentősen jobbak,
          mint az általános tagozatú osztályoké, a helyezések négyötödét az ének-zenei
          osztályok tanulói szerezték meg.

          IV/6. Továbbtanulás
          Az iskola hatékony működésének egyik fontos minősítője a továbbtanulási
          statisztika. Összegyűjtöttük az utolsó négy évben iskolánkban végzett nö-
          vendékeink továbbtanulási adatait, és táblázatba foglaltuk őket.
          A továbbtanulási statisztika bemutatja az általános és ének-zenei tagozaton
          végzett növendékek számát a választott iskolatípus:
            −  gimnázium,
            −  szakközépiskola,
            −  szakmunkásképző
            −  szakiskola,
            −  nem tanul tovább,
          szerinti bontásban.





















          Továbbtanulási adatok
          Az általános és ének-zenei tagozat továbbtanulási eredményeinek összeha-
          sonlítására a továbbtanulók abszolút száma nem alkalmas, hiszen lényegé-
          ben mindenki továbbtanul, akár ének-zenei, akár általános tagozatra jár. Az
          összehasonlításnak nem a mennyiségi szempontra (hányan), hanem a minő-
          ségre (hol) kell koncentrálnia.
          A táblázat adataiból látható, hogy a továbbtanulási mutatószám minden év-
          ben jóval magasabb az ének-zenei osztályoknál, világosan mutatja, hogy az
          ének-zenei tagozat a közismereti tárgyakban elért eredményeket illetően lé-
          nyegesen jobb, mint az ugyanazon iskolában működő általános tagozat. Ez a
          tény az un. transzfer hatás működésének egyértelmű bizonyítéka.

          14
   9   10   11   12   13   14   15   16   17   18   19