Page 12 - Kodály zenepadagógiai öröksége
P. 12

Psalmus Humanus művészetpedagógiai egyesület

          hatása az egyén és közösség viszonyát illetően ma, az individualizálódás, az
          önkifejezés, az önérvényesítés korában. A játékra, éneklésre, táncra alapozott
          iskolai  létezési  mód  alapvető  közösségi  mozzanatokat  tartalmaz,  hiszen
          együtt játszunk, együtt énekelünk, együtt érezzük magunkat jól az iskolá-
          ban. Az együtt éneklés – különösen fontos ez a kórusban való éneklésnél – a
          szó szoros értelmében azonos időben való lélegzet-vételt jelent, alkalmazkod-
          nunk kell a többiekhez, elő kell segítenünk a közös sikert, mindez csak fe-
          gyelmezett viselkedés mellett lehetséges stb. Közös célok érdekében közös
          erőfeszítések vállalásának képessége olyan személyiségi érték, mely mai vilá-
          gunkban a legfontosabbak és legkívánatosabbak közé tartozik.
             (Mindezek tükrében nyilvánvalóan nem véletlen, hogy iskolánk sokat
          szereplő együttesei – Nagykórus, Kamarakórus, Camerta Piccola – kifogásta-
          lan viselkedésükkel is sok elismerést szereztek. Több alkalommal felnőttek
          számára is rendkívül fárasztó külföldi vendégszereplés sorozatokat csináltak
          végig összefogottan, jó kedvvel, s anélkül, hogy akár a vendéglátóknak, vagy
          az utazásban résztvevő busz sofőröknek, akár a kísérő tanároknak bármi
          módon fegyelmezni kellett volna őket.)
             Nyilvánvaló, hogy a személyiség alakításának sok más eszköze is van, de
          iskolánkban azt tapasztaljuk, hogy az ének-zenei tagozatra járók, a nyolcadik
          év végére más mentalitásúak, mint az általános tagozatra járók. Tapasztalata-
          ink újra és újra megerősítik azon meggyőződésünket, hogy a kodályi ideák
          alkalmazása a nevelő-oktató munkában közelebb visz bennünket is az egész-
          séges személyiségű fiatalok neveléséhez.

          IV/3 A zenei nevelés hatása más tárgyak oktatására
          Az ének-zene tagozat lehetséges előnyeivel kapcsolatban visszatérő motívum
          a „transzfer hatás”, melynek lényege az, hogy a zenei osztályok a közismereti
          tárgyakban az átlagosnál jobb eredményeket érnek el. A korábbiakban már
          utaltunk arra, hogy a zenei készségek és ismeretek egy sor más, fontos képes-
          séggel szoros kapcsolatban állnak. A téma elméleti összefüggéseinek részle-
          tes tárgyalása helyett itt csupán az ötvonalas kottaírásnak és az időfüggést
          mutató jelenségek grafikonos ábrázolásának rokonságára, ill. a zenei és ma-
          tematikai képességek gyakori együttfutásának ismert tényeire hivatkozunk.
          A hangok, dallamok, harmóniák, ritmusok világa rendkívül erős és kiterjedt
          logikai rendet hordoz. Helyénvaló a következtetés, hogy aki ebben a rendben
          eligazodik, könnyebben barátkozik meg más „logikus” dolgokkal is, legyen
          az biológia, kémia, fizika, vagy bármely más tudomány.
             Tanulmányunkhoz összegyűjtöttük és táblázatba gyűjtöttük azokat a ta-
          nulmányi verseny eredményeket, melyeket felső tagozatos tanulóink az el-
          múlt 5 évben elértek.



          12
   7   8   9   10   11   12   13   14   15   16   17