Page 12 - Kodály zenepadagógiai öröksége
P. 12
Psalmus Humanus művészetpedagógiai egyesület
hatása az egyén és közösség viszonyát illetően ma, az individualizálódás, az
önkifejezés, az önérvényesítés korában. A játékra, éneklésre, táncra alapozott
iskolai létezési mód alapvető közösségi mozzanatokat tartalmaz, hiszen
együtt játszunk, együtt énekelünk, együtt érezzük magunkat jól az iskolá-
ban. Az együtt éneklés – különösen fontos ez a kórusban való éneklésnél – a
szó szoros értelmében azonos időben való lélegzet-vételt jelent, alkalmazkod-
nunk kell a többiekhez, elő kell segítenünk a közös sikert, mindez csak fe-
gyelmezett viselkedés mellett lehetséges stb. Közös célok érdekében közös
erőfeszítések vállalásának képessége olyan személyiségi érték, mely mai vilá-
gunkban a legfontosabbak és legkívánatosabbak közé tartozik.
(Mindezek tükrében nyilvánvalóan nem véletlen, hogy iskolánk sokat
szereplő együttesei – Nagykórus, Kamarakórus, Camerta Piccola – kifogásta-
lan viselkedésükkel is sok elismerést szereztek. Több alkalommal felnőttek
számára is rendkívül fárasztó külföldi vendégszereplés sorozatokat csináltak
végig összefogottan, jó kedvvel, s anélkül, hogy akár a vendéglátóknak, vagy
az utazásban résztvevő busz sofőröknek, akár a kísérő tanároknak bármi
módon fegyelmezni kellett volna őket.)
Nyilvánvaló, hogy a személyiség alakításának sok más eszköze is van, de
iskolánkban azt tapasztaljuk, hogy az ének-zenei tagozatra járók, a nyolcadik
év végére más mentalitásúak, mint az általános tagozatra járók. Tapasztalata-
ink újra és újra megerősítik azon meggyőződésünket, hogy a kodályi ideák
alkalmazása a nevelő-oktató munkában közelebb visz bennünket is az egész-
séges személyiségű fiatalok neveléséhez.
IV/3 A zenei nevelés hatása más tárgyak oktatására
Az ének-zene tagozat lehetséges előnyeivel kapcsolatban visszatérő motívum
a „transzfer hatás”, melynek lényege az, hogy a zenei osztályok a közismereti
tárgyakban az átlagosnál jobb eredményeket érnek el. A korábbiakban már
utaltunk arra, hogy a zenei készségek és ismeretek egy sor más, fontos képes-
séggel szoros kapcsolatban állnak. A téma elméleti összefüggéseinek részle-
tes tárgyalása helyett itt csupán az ötvonalas kottaírásnak és az időfüggést
mutató jelenségek grafikonos ábrázolásának rokonságára, ill. a zenei és ma-
tematikai képességek gyakori együttfutásának ismert tényeire hivatkozunk.
A hangok, dallamok, harmóniák, ritmusok világa rendkívül erős és kiterjedt
logikai rendet hordoz. Helyénvaló a következtetés, hogy aki ebben a rendben
eligazodik, könnyebben barátkozik meg más „logikus” dolgokkal is, legyen
az biológia, kémia, fizika, vagy bármely más tudomány.
Tanulmányunkhoz összegyűjtöttük és táblázatba gyűjtöttük azokat a ta-
nulmányi verseny eredményeket, melyeket felső tagozatos tanulóink az el-
múlt 5 évben elértek.
12