Page 24 - Kodály zenepadagógiai öröksége
P. 24

Psalmus Humanus művészetpedagógiai egyesület

          A szakon folyó oktatásról több tanulmány is írt, a legutóbbiban összegezte az
          új BA-képzés legfontosabb ismérveit a parlando.hu internetes felületén.

          „A legtöbb esetben a zenei művészetközvetítői területhez szükséges a speciá-
          lis zenei tudás, nem elegendő például szervezési, ügyviteli, kommunikációs
          stb. végzettség. Ebből kifolyólag a zenei intézmények szervezési munkáját is
          legnagyobb részt azok látják el, akik zeneművész/zenetanár szakot végeztek
          Budapesten vagy bármelyik más vidéki egyetemen. Ezért elsődleges célként
          tűztük ki, hogy konkrét pálya-irányokat, munkahely-lehetőségeket mutas-
          sunk be hallgatóinknak, hogy megismerjék, milyen széles körben láthatnak
          el feladatokat az itt szerzett diplomával. Az első szemeszter bevezető óráin
          az alábbi állástípusokat, álláshelyeket tűztük ki célul: zenei rendezvényszer-
          vezés, zenei könyvtáros (ebből specializáció is indult), menedzsmentirodák,
          művelődési házak, zenei rádió- és tv műsorok szerkesztése, művészeti titkár-
          ságok, kottakiadók, súgó, kottatáros. Célkitűzésünk teljes mértékig megva-
          lósult, az első végzett évfolyamunk harmada már az egyetemi évek alatt ál-
          láshelyet kapott művészügynökségnél, menedzsmentirodánál, illetve állami
          kulturális intézménynél.” (Czakó 2022)
          Nem sokkal az új alapszak indulását követően érkezett az első nagy próbaté-
          tel, a járványhelyzet miatti online oktatás megoldása. Az oktatók és a hallga-
          tók közös erőfeszítésével azonban sikerült úrrá lenni a nehézségeken: ennek
          egy jellegzetes epizódjáról számol be Czakó Dóra és Móricz Máté (akkori
          hallgatónk) írása, szintén a Parlandóban, amelynek Intézetünk támogatója,
          s ahol publikációink rendszeresen helyet kapnak.
          „A szak kiemelt figyelmet fordít a gyakorlatokra, amelynek már most lát-
          hatóak a pozitívumai: több hallgatónk diplomaszerzése előtt állást kapott,
          valamint olyan szakdolgozatok születtek, amelyek aktualitásukból fakadóan
          a kulturális területek segítségére lehetnek. Az egyik ilyen diplomamunka [...]
          [a]rra kereste a választ, mely online platformok vannak jelen a művészek
          életében és azok milyen módon segítik őket pályájuk során. [...] [Ezek] bete-
          kintést engednek a működési folyamatokba, valamint rávilágítanak egy-egy
          kulcsfontosságú információra.” (Czakó 2021)
          Másik  vívmányunk,  a  kreatív  zenélés  beemelése  az  oktatás  folyamatába,
          a művészetközvetítés mellett a tanárképzésben is nagy szerepet kap. Itt szin-
          tén kihívást jelentett a közelmúltban az online tevékenység megvalósítása
          – de oktatóink és hallgatóink ezúttal is „előre menekültek”, vagyis az új fel-
          adatot többlettudás-szerzésre használták ki. Az e témában született publiká-
          ciók, rövid, összefoglaló jellegű idézetekkel (forrás: parlando.hu):
          Horváth Ágnes: Tanulás – improvizáció – alkotás. Kreatív zenei műhely és
          innovatív szemléletű zeneelmélet-oktatás az ELTE-n. „A közösségi eszme-


          24
   19   20   21   22   23   24   25   26   27   28   29