Page 24 - Kodály zenepadagógiai öröksége
P. 24
Psalmus Humanus művészetpedagógiai egyesület
A szakon folyó oktatásról több tanulmány is írt, a legutóbbiban összegezte az
új BA-képzés legfontosabb ismérveit a parlando.hu internetes felületén.
„A legtöbb esetben a zenei művészetközvetítői területhez szükséges a speciá-
lis zenei tudás, nem elegendő például szervezési, ügyviteli, kommunikációs
stb. végzettség. Ebből kifolyólag a zenei intézmények szervezési munkáját is
legnagyobb részt azok látják el, akik zeneművész/zenetanár szakot végeztek
Budapesten vagy bármelyik más vidéki egyetemen. Ezért elsődleges célként
tűztük ki, hogy konkrét pálya-irányokat, munkahely-lehetőségeket mutas-
sunk be hallgatóinknak, hogy megismerjék, milyen széles körben láthatnak
el feladatokat az itt szerzett diplomával. Az első szemeszter bevezető óráin
az alábbi állástípusokat, álláshelyeket tűztük ki célul: zenei rendezvényszer-
vezés, zenei könyvtáros (ebből specializáció is indult), menedzsmentirodák,
művelődési házak, zenei rádió- és tv műsorok szerkesztése, művészeti titkár-
ságok, kottakiadók, súgó, kottatáros. Célkitűzésünk teljes mértékig megva-
lósult, az első végzett évfolyamunk harmada már az egyetemi évek alatt ál-
láshelyet kapott művészügynökségnél, menedzsmentirodánál, illetve állami
kulturális intézménynél.” (Czakó 2022)
Nem sokkal az új alapszak indulását követően érkezett az első nagy próbaté-
tel, a járványhelyzet miatti online oktatás megoldása. Az oktatók és a hallga-
tók közös erőfeszítésével azonban sikerült úrrá lenni a nehézségeken: ennek
egy jellegzetes epizódjáról számol be Czakó Dóra és Móricz Máté (akkori
hallgatónk) írása, szintén a Parlandóban, amelynek Intézetünk támogatója,
s ahol publikációink rendszeresen helyet kapnak.
„A szak kiemelt figyelmet fordít a gyakorlatokra, amelynek már most lát-
hatóak a pozitívumai: több hallgatónk diplomaszerzése előtt állást kapott,
valamint olyan szakdolgozatok születtek, amelyek aktualitásukból fakadóan
a kulturális területek segítségére lehetnek. Az egyik ilyen diplomamunka [...]
[a]rra kereste a választ, mely online platformok vannak jelen a művészek
életében és azok milyen módon segítik őket pályájuk során. [...] [Ezek] bete-
kintést engednek a működési folyamatokba, valamint rávilágítanak egy-egy
kulcsfontosságú információra.” (Czakó 2021)
Másik vívmányunk, a kreatív zenélés beemelése az oktatás folyamatába,
a művészetközvetítés mellett a tanárképzésben is nagy szerepet kap. Itt szin-
tén kihívást jelentett a közelmúltban az online tevékenység megvalósítása
– de oktatóink és hallgatóink ezúttal is „előre menekültek”, vagyis az új fel-
adatot többlettudás-szerzésre használták ki. Az e témában született publiká-
ciók, rövid, összefoglaló jellegű idézetekkel (forrás: parlando.hu):
Horváth Ágnes: Tanulás – improvizáció – alkotás. Kreatív zenei műhely és
innovatív szemléletű zeneelmélet-oktatás az ELTE-n. „A közösségi eszme-
24