Page 26 - Kodály zenepadagógiai öröksége
P. 26

Psalmus Humanus művészetpedagógiai egyesület

          segíti, Sáry László gondolkodása mentén. [...] A Kreatív szolfézs órák 2018
          tavaszi szemeszterében [...], két különálló 45 perces kurzus formájában va-
          lósultak meg. A tantárgyat a BA I. évfolyamos zenekultúra, ének-zene, ma-
          gyar-ének-zene szakosok, a BA II. évfolyamos ének-zene szakosok, az OT I.
          évfolyamos angol-ének-zene szakosok, az OT II. évfolyamos angol-, magyar-,
          matematika-, hittan-, földrajz-ének-zene szakosok, az OT III. évfolyamos ma-
          gyar-, német-énekzene szakosok vették fel, valamint egy vendéghallgató is je-
          len volt. A félév célja az volt, hogy a résztvevők zenei módszertan tekintetében
          olyan jártasságra tegyenek szert, mely az ének-zene tanítása során a későbbi-
          ekben még segítségükre lehet. Olyan jógyakorlatokkal találkozhattak, melyek
          ritmusérzékük és hallásuk aktív fejlesztésére fókuszáltak, s minden esetben
          arra ösztönöztem őket, hogy közösen gondolkodjunk ezek megvalósításáról
          tanórai keretek között, további fejlesztési lehetőségekről, hogy maguk is minél
          kreatívabban lássanak majd egy-egy tananyag feldolgozásához. (Fekete 2018)
          E két jelentős újítás (a művészetközvetítés és a kreatív zene) a tanárok kép-
          zésére is hatást gyakorol, gazdagítja eszköztárunkat. A tanárképzés terén az
          utóbbi évek-évtizedek során amúgy is több, általában központilag generált
          változás történt, amelyekhez tanmeneteink természetesen igazodtak: néhány
          éve már összegeztük ezeket Az elmúlt évtizedek tanárképzési programjainak
          hatása az ének-zene szakos tanárok képzésére című írásban.
          „...a  jelenlegi  állapot  [...]  többlépcsős  folyamat  eredménye,  mely  azonban
          nem nevezhető minden esetben egyenes irányúnak és tudatosan tervezett-
          nek, hiszen egyes elemeit a társadalmi átalakulások hozták létre, másokat
          intézményen belüli vagy oktatáspolitikai koncepciók. Összességében talán
          a változtatási kényszerek – kényszerített változtatások fogalompárral jelle-
          mezhető leginkább.” (Bodnár 2015, 9)
          Vegyük sorra e változtatásokat szintén visszafelé tekintéssel, a cikk alap-
          ján – előre bocsátva, hogy a tanárképzés rendszerében jelenleg, 2022-ben is
          átalakítás folyik, valamint, hogy a 2015-ös tanulmány még nem érinthette
          a  közelmúltban  bevezetett  (itt  már  említett)  másoddiplomás,  úgynevezett
          rövid ciklusú (RTAK) képzést.
          2010-es évek: „...a tanárképzés országos szintű döntés következményeként
          osztatlan, kétszakos formájúra alakult. (A kétszakosság a Zenei Tanszék tör-
          ténetében lényegében új fejezetet nyitott, mivel – számos társintézményünk-
          kel ellentétben, de a Zeneakadémiához hasonlóan – nálunk a képzés erede-
          tileg nem társult más közismereti szakpárral, és hallgatóink a [...] mester-
          szintű tanárképzés [lásd erről lentebb] társszakjaként is inkább pedagógiai
          szakot választottak.) [...] [A] tanulmányok kezdetétől megjelenő kétszakosság
          előnyei és problémái jól megfigyelhetők: előbbi a több tudományterületet
          folytatólagosan érintő képzés, utóbbi elsősorban az oktatásszervezés terén.”

          26
   21   22   23   24   25   26   27   28   29   30   31