Page 27 - Kodály zenepadagógiai öröksége
P. 27

Kodály Zoltán Zenepedagógiai öröKségéneK időszerűsége
                           a 21. sZáZad globaliZálódó világában
         A 2000-es évek második fele: „Magyarországnak az Európai Unióhoz történt
         csatlakozása [néhány év után] magával hozta a tanárképzés Bachelor-Master
         rendszer szerinti, egységes átalakítását, melynek következtében létrejött az
         ének-zene alapszak (BA) és a tanári mesterszak (MA) ének-zene tanár modul-
         ja. Mindez természetesen jelentős változásokkal járt mind egyetemi, mind
         kari és tanszéki szinten.”
         A 2000-es évek első fele: „...az ELTE intézményi szerkezetének központi át-
         alakítása folytán a tanszék a Bölcsészettudományi Kar (BTK) része lett [...],
         s ez lehetővé tette az ének-zene tanárok egyetemi szintű képzését. Ezáltal a
         hallgatók számára megnyílt az a perspektíva, hogy hamarosan középiskolai
         tanításra jogosító oklevelet szerezhetnek.”
         ’90-es évek: „[A] hallgatók és a középiskolai tanár kollégák is jelezték igényü-
         ket egyrészt a képzés bővítésére, másrészt kiegészítésére, ezért változtatni
         kellett az oktatási módszereken: új képzéseket, módosított tanterveket volt
         szükséges létrehozni.”
         ’80-as évek: „A tanszék megalapítása [...] eleve jelentős változtatási kényszer
         miatt vált halaszthatatlanná, mivel a társadalomi átalakulások mélyrétegé-
         ben végbemenő fordulat megnyilvánulásaként az iskolai ének-zene tanítás és
         a szaktanárok addigi helyzete alaposan megváltozott, s ez szükségessé tette
         az új lépéseket, melyek hatására néhány éven belül az országban máshol is
         alakultak ilyen tanszékek.” (Bodnár 2015, 9–10)
         Végül, de korántsem utolsósorban, beszámolunk a Psalmus Humanus Mű-
         vészetpedagógiai Egyesülettel való együttműködésről, amelynek bő évtize-
         de alatt rengeteget gazdagodtunk szakmailag és a képzéseinket előre vivő
         kreatív ötletekben. Büszkék vagyunk rá, hogy sokrétű tevékenységükben mi
         is közreműködhettünk, erőnk szerint segítve partnerszervezetünket. Közös
         munkánkról több tanulmány készült, s ahogy egyik közülük megfogalmazza
         az együtt gondolkodás meghatározó elemét: „[...] a felsőoktatási intézmények
         tanárképzési munkáját [...] nem lehet kizárólagosan az adott oktatói testüle-
         tek tevékenységére alapozni: a sikeres megvalósítás nélkülözhetetlen feltétele
         olyan nonformális oktatási struktúrák kidolgozása, amelyekhez mindenképp
         igénybe kell venni intézményekhez nem kötött szervezetek, egyesületek gya-
         korlati tapasztalatait.” (Czakó 2015a, 24)
         Együttműködésünk részletes leírása köteteket tölthetne meg – egyebek közt,
         ennek köszönhetően indulhatott el zeneimunkaképesség-gondozó szakirá-
         nyú továbbképzésünk. Hiszen, szintén oktatónk írásának befejező gondola-
         tát kölcsönözve, „A kreatív szemlélet a jó pedagógus egyik alapvető ismérve,
         amely állandó fejlődésre ösztönzi, így újabb és újabb ötletekkel ötvözi meg-
         lévő tudását, ezáltal fenntartva saját és környezete lelkesedését. Ennek az
         alkotóképességnek a felismertetése, oktatása pedig elengedhetetlen a zeneta-

                                                                         27
   22   23   24   25   26   27   28   29   30   31   32