Page 27 - Kodály zenepadagógiai öröksége
P. 27
Kodály Zoltán Zenepedagógiai öröKségéneK időszerűsége
a 21. sZáZad globaliZálódó világában
A 2000-es évek második fele: „Magyarországnak az Európai Unióhoz történt
csatlakozása [néhány év után] magával hozta a tanárképzés Bachelor-Master
rendszer szerinti, egységes átalakítását, melynek következtében létrejött az
ének-zene alapszak (BA) és a tanári mesterszak (MA) ének-zene tanár modul-
ja. Mindez természetesen jelentős változásokkal járt mind egyetemi, mind
kari és tanszéki szinten.”
A 2000-es évek első fele: „...az ELTE intézményi szerkezetének központi át-
alakítása folytán a tanszék a Bölcsészettudományi Kar (BTK) része lett [...],
s ez lehetővé tette az ének-zene tanárok egyetemi szintű képzését. Ezáltal a
hallgatók számára megnyílt az a perspektíva, hogy hamarosan középiskolai
tanításra jogosító oklevelet szerezhetnek.”
’90-es évek: „[A] hallgatók és a középiskolai tanár kollégák is jelezték igényü-
ket egyrészt a képzés bővítésére, másrészt kiegészítésére, ezért változtatni
kellett az oktatási módszereken: új képzéseket, módosított tanterveket volt
szükséges létrehozni.”
’80-as évek: „A tanszék megalapítása [...] eleve jelentős változtatási kényszer
miatt vált halaszthatatlanná, mivel a társadalomi átalakulások mélyrétegé-
ben végbemenő fordulat megnyilvánulásaként az iskolai ének-zene tanítás és
a szaktanárok addigi helyzete alaposan megváltozott, s ez szükségessé tette
az új lépéseket, melyek hatására néhány éven belül az országban máshol is
alakultak ilyen tanszékek.” (Bodnár 2015, 9–10)
Végül, de korántsem utolsósorban, beszámolunk a Psalmus Humanus Mű-
vészetpedagógiai Egyesülettel való együttműködésről, amelynek bő évtize-
de alatt rengeteget gazdagodtunk szakmailag és a képzéseinket előre vivő
kreatív ötletekben. Büszkék vagyunk rá, hogy sokrétű tevékenységükben mi
is közreműködhettünk, erőnk szerint segítve partnerszervezetünket. Közös
munkánkról több tanulmány készült, s ahogy egyik közülük megfogalmazza
az együtt gondolkodás meghatározó elemét: „[...] a felsőoktatási intézmények
tanárképzési munkáját [...] nem lehet kizárólagosan az adott oktatói testüle-
tek tevékenységére alapozni: a sikeres megvalósítás nélkülözhetetlen feltétele
olyan nonformális oktatási struktúrák kidolgozása, amelyekhez mindenképp
igénybe kell venni intézményekhez nem kötött szervezetek, egyesületek gya-
korlati tapasztalatait.” (Czakó 2015a, 24)
Együttműködésünk részletes leírása köteteket tölthetne meg – egyebek közt,
ennek köszönhetően indulhatott el zeneimunkaképesség-gondozó szakirá-
nyú továbbképzésünk. Hiszen, szintén oktatónk írásának befejező gondola-
tát kölcsönözve, „A kreatív szemlélet a jó pedagógus egyik alapvető ismérve,
amely állandó fejlődésre ösztönzi, így újabb és újabb ötletekkel ötvözi meg-
lévő tudását, ezáltal fenntartva saját és környezete lelkesedését. Ennek az
alkotóképességnek a felismertetése, oktatása pedig elengedhetetlen a zeneta-
27