Page 25 - Kodály zenepadagógiai öröksége
P. 25
Kodály Zoltán Zenepedagógiai öröKségéneK időszerűsége
a 21. sZáZad globaliZálódó világában
cserére a karantén-oktatás miatt különösen nagy szükség volt, hiszen az
egyetem nemcsak a tanulás helyszíne, hanem szociális tér is, mely funkciója
egyik pillanatról a másikra megszűnt létezni a távolléti oktatás bevezetésé-
vel. Ezért törekedtem arra, hogy az online órákon spontán beszélgetések jö-
hessenek létre. A bemutatott alkotások a világjárvány időszaka alatt szület-
tek. Megírásuk, előadásuk és a csoporttársaikkal való megosztásuk terápiás
hatást is hordozott, nagyban segítette az új, szokatlan élethelyzet miatt kiala-
kult feszültséget oldani.” (Horváth 2021)
Fekete Anikó: Zenei jógyakorlatok létrejöttének támogatása leendő ének-ze-
ne tanárok körében. „Ritmusképlet chatben. [...] A ritmusjáték gyakorlása
során fontos, hogy olyan online platformot válasszunk, ahol elérhető és min-
denki számára látható a chat funkció. Először a vezető kiválaszt egy embert,
aki majd a képernyő előtt ülve tapsolni fog, illetve jelezzük a tempót. Ezek
után a résztvevők megbeszélik, hogy mindenkinek 4/4 értékű ritmusképle-
teket szükséges kitalálni és ezeket beírni a chatbe (remélhetőleg mindig más
ritmusképletet). A tapsoló ember elszámol háromig, majd mindenki elkezdi
küldeni a ritmusképleteket (»kommenteket«), amit a feladatot végző érkezési
sorrendben valósít meg. A cél, hogy a tapsoló ember minél hosszabb ideig és
a lehető legpontosabban végezze a feladatot.” (Fekete 2021)
A tanulmányszerzők közül Horváth Ágnes, korábbi ének-zene – karve zetés
szakos hallgatónk, aki a Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetemen szintén zene-
elmélet-tanár és egyházzenész-tanár szakon folytatta tanulmányait, majd
doktori fokozatát is itt szerezte meg. Tagja az ELTE BTK Vallástudományi
Központ kötelékébe tartozó Liturgiatörténeti Kutatócsoportnak, mely a késő
középkori és kora újkori liturgikus források kiadásán, elemzésén és értel-
mezésén dolgozik, a magyar liturgikus örökségre fókuszálva. Intézetünkben
zeneelmélet-oktató, részt vett Tehetség programunk kidolgozásában.
Fekete Anikó (szintén egykori hallgatónk), aki kreatív szolfézst és kreatív
zenét oktat nálunk, doktori programjában, Sáry László munkássága nyomán,
a kreatív zenei gyakorlatok filozófiáját, módszertanát kutatja. Ez a projekt
a zenekultúra szak művészetközvetítési tantárgycsoportja mellett másik
nagy sikerünk: széleskörű érdeklődés övezi, nemcsak az Intézet hallgatói
között, hanem országszerte (ahogyan ezt a különböző szakmai előadások,
foglalkozások eredményessége bizonyítja). A kutatás és az ahhoz kapcsolódó
pedagógiai munka többéves múlttal rendelkezik, alapjait a Kreatív szolfézs
leendő pedagógusoknak megnevezésű írásban a szerző így foglalja össze:
„Egyértelműen újra kell értelmeznünk a zenei nevelést, hiszen a XXI. század-
ban olyan impulzusok érik a diákokat, melyekkel nemcsak pedagógusként,
emberként is nehéz lépést tartani. Az alábbiakban olyan innovációról számolok
be, mely a leendő énektanárok hatékony munkáját és a tanulói aktivitást
25