Page 25 - Kodály zenepadagógiai öröksége
P. 25

Kodály Zoltán Zenepedagógiai öröKségéneK időszerűsége
                           a 21. sZáZad globaliZálódó világában
         cserére a karantén-oktatás miatt különösen nagy szükség volt, hiszen az
         egyetem nemcsak a tanulás helyszíne, hanem szociális tér is, mely funkciója
         egyik pillanatról a másikra megszűnt létezni a távolléti oktatás bevezetésé-
         vel. Ezért törekedtem arra, hogy az online órákon spontán beszélgetések jö-
         hessenek létre. A bemutatott alkotások a világjárvány időszaka alatt szület-
         tek. Megírásuk, előadásuk és a csoporttársaikkal való megosztásuk terápiás
         hatást is hordozott, nagyban segítette az új, szokatlan élethelyzet miatt kiala-
         kult feszültséget oldani.” (Horváth 2021)
         Fekete Anikó: Zenei jógyakorlatok létrejöttének támogatása leendő ének-ze-
         ne tanárok körében. „Ritmusképlet chatben. [...] A ritmusjáték gyakorlása
         során fontos, hogy olyan online platformot válasszunk, ahol elérhető és min-
         denki számára látható a chat funkció. Először a vezető kiválaszt egy embert,
         aki majd a képernyő előtt ülve tapsolni fog, illetve jelezzük a tempót. Ezek
         után a résztvevők megbeszélik, hogy mindenkinek 4/4 értékű ritmusképle-
         teket szükséges kitalálni és ezeket beírni a chatbe (remélhetőleg mindig más
         ritmusképletet). A tapsoló ember elszámol háromig, majd mindenki elkezdi
         küldeni a ritmusképleteket (»kommenteket«), amit a feladatot végző érkezési
         sorrendben valósít meg. A cél, hogy a tapsoló ember minél hosszabb ideig és
         a lehető legpontosabban végezze a feladatot.” (Fekete 2021)
         A tanulmányszerzők közül Horváth Ágnes, korábbi ének-zene – karve zetés
         szakos hallgatónk, aki a Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetemen szintén zene-
         elmélet-tanár és egyházzenész-tanár szakon folytatta tanulmányait, majd
         doktori fokozatát is itt szerezte meg. Tagja az ELTE BTK Vallástudományi
         Központ kötelékébe tartozó Liturgiatörténeti Kutatócsoportnak, mely a késő
         középkori és kora újkori liturgikus források kiadásán, elemzésén és értel-
         mezésén dolgozik, a magyar liturgikus örökségre fókuszálva. Intézetünkben
         zeneelmélet-oktató, részt vett Tehetség programunk kidolgozásában.
         Fekete Anikó (szintén egykori hallgatónk), aki kreatív szolfézst és kreatív
         zenét oktat nálunk, doktori programjában, Sáry László munkássága nyomán,
         a kreatív zenei gyakorlatok filozófiáját, módszertanát kutatja. Ez a projekt
         a  zenekultúra  szak  művészetközvetítési  tantárgycsoportja  mellett  másik
         nagy sikerünk: széleskörű érdeklődés övezi, nemcsak az Intézet hallgatói
         között, hanem országszerte (ahogyan ezt a különböző szakmai előadások,
         foglalkozások eredményessége bizonyítja). A kutatás és az ahhoz kapcsolódó
         pedagógiai munka többéves múlttal rendelkezik, alapjait a Kreatív szolfézs
         leendő pedagógusoknak megnevezésű írásban a szerző így foglalja össze:
         „Egyértelműen újra kell értelmeznünk a zenei nevelést, hiszen a XXI. század-
         ban olyan impulzusok érik a diákokat, melyekkel nemcsak pedagógusként,
         emberként is nehéz lépést tartani. Az alábbiakban olyan innovációról számolok
         be,  mely  a  leendő  énektanárok  hatékony  munkáját  és  a  tanulói  aktivitást

                                                                         25
   20   21   22   23   24   25   26   27   28   29   30