Page 60 - Kodály zenepadagógiai öröksége
P. 60

Psalmus Humanus művészetpedagógiai egyesület

                      Miért fontosak a zenetanuláshoz kapcsolódó
                   tudományos vizsgálati eredmények nyilvánossága?
          Erre válaszul Kodály tanár úr szavait idézzük fel ismét, amelyeket az alábbiak
          szerint  fogalmazott  meg  1964-ben,  az  ISME  konferencián  Budapesten.
          Kokas Klára zeneóvodai vizsgálataira hivatkozott, aki „párhuzamos csoportok
          megfigyelése alapján kísérletekkel bebizonyította, hogy a zenélő, éneklő gyerekek
          már az óvodában is sokkal jobban fejlődnek testileg, szellemileg is, mint a nem ének-
          lők vagy a keveset éneklők. (…) Ez volna az egyetlen eszköz, amivel több teret le-
          hetne biztosítani az általános iskolákban a zenének. A zenét nem értő, zenegyűlölő
          pedagógusok zárt sorait csak azzal lehetne áttörni, ha bebizonyítanánk, hogy nem
          zenét terjesztünk, vagy nem csak a zene kedvéért erőltetjük, hogy több zene legyen
          az népiskolában, hanem az egész ember fejlődését javítjuk ezzel.”
            (Kodály Zoltán: Visszatekintés III. Zeneműkiadó, Budapest, 1989. 125. o.)
          Kodály Zoltán zenepedagógiai módszerének jelentősége sajnálatos módon
          máig nem kellő módon ismert, és a tudatlanság csorbítja a gyermekkori
          aktív művészeti tevékenységek pozitív megítélését.

          Ezt bizonyítják az alábbi példák:
          1953.
            „Ez egy hóbort, hogy minden gyerek énekeljen! Miért énekeljen
             minden gyerek? Inkább számoljon, vagy csináljon mást!”
                      Elhangzott Kecskeméten 1953. tavaszán egy megyei szakfelügyelőtől
          1988.
          Vitairat a zenei művelődésről. Zeneműkiadó, Budapest, 1988.
          A kiadvány a Művelődéskutató Intézet által 1978-tól 1984-ig tartó, 6 éven át
          folytatott vizsgálat eredményeit összegezi. Ebben többek között a szerző/szer-
          kesztő számos meghökkentő kijelentése mellett az alábbi summás megállapítás
          is olvasható az ének-zenei általános iskolákban folyó munkával kapcsolatban:
          „A zenei általános iskolákban a készségeket többnyire sikerül a kívánt szintre fej-
          leszteni. A legtöbb kérdezettet a sok évvel későbbi tanulmányai során sem hozza
          zavarba, ha lapról kell olvasnia, de szinte alig akad, aki ezt a képességét bármire is
          használná! Kivétel, aki tanítónő, vagy óvónő, illetve kórus tagja. De hát a készség-
          fejlesztésnek nem lehet célja, hogy tanítókat, tanárnőket és kórustagokat képezzen.
          A lapról olvasásnál (és a kottalejegyzésnél) sokkal több hasznát vennék a tanulók a
          zenehallgatásnak, amely a mindenfelől áradó zene világában differenciált eligazo-
          dásra tenné képessé. Ehhez az iskolák csak kevés esetben adtak segítséget.”
          A szerző egy korábbi könyvében így nyilatkozik saját magáról:
          „…nem vagyok zenetanár, még muzsikus sem, mégis szakmám és szívügyem a zene.”

          60
   55   56   57   58   59   60   61   62   63   64   65