Page 64 - Kodály zenepadagógiai öröksége
P. 64
Psalmus Humanus művészetpedagógiai egyesület
„ Az egész tantervben még mindig túlsúlyban van az értelmi fejlesztés az érzelmi
rovására. Számológépeket nevelünk, akiket fölöslegessé tesz az elektronikus szá-
mológép. Szűkkeblű embereket, akik semmi nagy és szép iránt nem tudnak lel-
kesedni. A technika és természettudomány egyoldalú utilitarisztikus művelése
az érzelmi élet és a művészi érzék sorvadásához vezet. (…) Az irodalom, és
művészet nem szórakozás! Az a teljes emberré válás nélkülözhetetlen feltétele,
alapja, tápláléka.. (…) Életem vége felé közeledik. Érthető, hogy némi türelmet-
lenség fog el, ha látom, hogyan faragnak le egyre többet az amúgy is sovány
zenei tantervekből, és egyre távolabbi jövőbe tolódik el a cél, amire az életemet
tettem.”
*
Ha a Kodály-módszert egy különleges jelentőségű szellemi szabadalomnak
tekintjük, akkor meg kell fogalmaznunk a működésének feltételeit is, ame-
lyek napjainkban csak részben valósulnak meg.
Emlékeztetőül: az első mindennap éneklő iskolák elindulását a Magyar Vallás
és Közoktatásügyi Minisztérium hivatalos rendelete tette lehetővé (KÖZ-
NEVELÉS, I. évfolyam, 4. sz., 4. o. Budapest, 1945. augusztus 15.), amikor
„heti két énekórát írt elő, ezen felül biztosította a felső tagozatban a „választ-
ható tárgyak között a „Társas ének és zene” tárgyat is heti 3 órában.
Ezzel a hivatalos háttérrel és Kodály Zoltán zenepedagógiai koncepciójával
működő ének-zenei általános iskolák eredményes munkájának az alábbi
feltételei voltak, ill. lennének szükségesek napjainkban is:
1. Az oktatásirányítás által hivatalosan elfogadott tantervi lehetőség.
2. Megfelelő számú énekóra, ami biztosítja az elméleti tudás és a képesség-
fejlesztés (gyakorlás) helyes arányát.
3. Megfelelő szakmai képzettséggel rendelkező, hivatásszerető pedagógus.
4. Az életkornak megfelelő, fokozatosan felépített tanítási anyag, amit Kodály
Zoltán az óvodáskortól a művész-tanári oklevél elnyeréséig kidolgozott.
5. Mindezeket a 21. században ki kell egészítenünk megfelelő és szükséges
informatikai eszközök biztosításával is.
6. Végezetül igen fontos tényező: az általános iskolai énektanárok munkáját
értő, értékelő és azt támogatni képes intézményvezető.
Ki-ki mérlegelheti, hogy ma az iskolák ennek milyen mértékben tudnak megfelelni.
*
64