Page 64 - Kodály zenepadagógiai öröksége
P. 64

Psalmus Humanus művészetpedagógiai egyesület

             „ Az egész tantervben még mindig túlsúlyban van az értelmi fejlesztés az érzelmi
             rovására. Számológépeket nevelünk, akiket fölöslegessé tesz az elektronikus szá-
             mológép. Szűkkeblű embereket, akik semmi nagy és szép iránt nem tudnak lel-
             kesedni. A technika és természettudomány egyoldalú utilitarisztikus művelése
             az érzelmi élet és a művészi érzék sorvadásához vezet. (…) Az irodalom, és
             művészet nem szórakozás! Az a teljes emberré válás nélkülözhetetlen feltétele,
             alapja, tápláléka.. (…) Életem vége felé közeledik. Érthető, hogy némi türelmet-
             lenség fog el, ha látom, hogyan faragnak le egyre többet az amúgy is sovány
             zenei tantervekből, és egyre távolabbi jövőbe tolódik el a cél, amire az életemet
             tettem.”

                                          *
          Ha a Kodály-módszert egy különleges jelentőségű szellemi szabadalomnak
          tekintjük, akkor meg kell fogalmaznunk a működésének feltételeit is, ame-
          lyek napjainkban csak részben valósulnak meg.

          Emlékeztetőül: az első mindennap éneklő iskolák elindulását a Magyar Vallás
          és  Közoktatásügyi  Minisztérium  hivatalos  rendelete  tette  lehetővé  (KÖZ-
          NEVELÉS, I. évfolyam, 4. sz., 4. o. Budapest, 1945. augusztus 15.), amikor
          „heti két énekórát írt elő, ezen felül biztosította a felső tagozatban a „választ-
          ható tárgyak között a „Társas ének és zene” tárgyat is heti 3 órában.

          Ezzel a hivatalos háttérrel és Kodály Zoltán zenepedagógiai koncepciójával
          működő ének-zenei általános iskolák eredményes munkájának az alábbi
          feltételei voltak, ill. lennének szükségesek napjainkban is:

           1. Az oktatásirányítás által hivatalosan elfogadott tantervi lehetőség.
           2. Megfelelő számú énekóra, ami biztosítja az elméleti tudás és a képesség-
             fejlesztés (gyakorlás) helyes arányát.
           3. Megfelelő szakmai képzettséggel rendelkező, hivatásszerető pedagógus.
           4. Az életkornak megfelelő, fokozatosan felépített tanítási anyag, amit Kodály
             Zoltán az óvodáskortól a művész-tanári oklevél elnyeréséig kidolgozott.
           5. Mindezeket a 21. században ki kell egészítenünk megfelelő és szükséges
             informatikai eszközök biztosításával is.
           6. Végezetül igen fontos tényező: az általános iskolai énektanárok munkáját
             értő, értékelő és azt támogatni képes intézményvezető.

          Ki-ki mérlegelheti, hogy ma az iskolák ennek milyen mértékben tudnak megfelelni.

                                          *



          64
   59   60   61   62   63   64   65   66   67   68   69