Page 65 - Kodály zenepadagógiai öröksége
P. 65
Kodály Zoltán Zenepedagógiai öröKségéneK időszerűsége
a 21. sZáZad globaliZálódó világában
A Psalmus Humanus Egyesület 2004-ben tartott Művészeti Nevelési konfe-
renciáján felkért előadónk volt Batta András zenetörténész úr, a Liszt Ferenc
Zeneművészeti Egyetem korábbi rektor helyettese, akinek igen érdekes
hasonlata volt emlékezetes előadásában, amikor a magyar zenei életet egy
piramishoz hasonlította.
„A piramis csúcsán az a zenei csúcsintézményünk van, aminek Zeneakadémia a
neve, és ami a jelkép és a példakép. (…) Azonban fel kell ismernie mindenkinek,
hogy egymásra vagyunk utalva: általános iskola, zeneiskola, középiskola és Zene-
akadémia. A siker külön - külön nem csak a közös sikert erősíti, hanem feltétele
létezésüknek is.”
Igen, tudjuk és közismert, hogy zenei csúcsintézményeinkben – a Zeneaka-
démián, majd a későbbiekben a szervezetileg is s hozzátartozó Kecskeméti
Kodály Zoltán Zenepedagógiai Intézetben - kiváló munka folyik, és mind a
művészképzés, mind a külföldiek oktatása már hosszú ideje nagy tekintélyt
és világhírt szerzett a számukra. Úgy gondoljuk, hogy ezek az intézmények a
kodályi zenepedagógia magas szintű megvalósításához minden szükséges
eszközzel rendelkeznek: tantervi szabadsággal, személyi és tárgyi feltételekkel,
mindennel, ami szükséges az igényes munkájukhoz.
Zenei életünk képzeletbeli piramisának talapzatán elhelyezkedő általános
iskolák ének- tanárainak döntő többségéről azonban sajnálatos módon mind-
ez nem mondható el. Tanár-továbbképzéseink során az elmúlt 10 év alatt
első kézből, közvetlenül kaptunk információkat a hazai általános iskolai
ének oktatás személyi, tárgyi, stb. feltételeiről, körülményeiről. A jelenlegi
helyzetet szemlélteti az alábbiakban mellékelt levél, amihez még számos ha-
sonló tudnánk felidézni.
A beszámoló nem egy hátrányos régióból érkezett, hanem azt a főváros-
ban élő és tanító kolléga készítette el, aki a Tehetséggondozás Kodály szellemé-
ben címmel tartott tanár-továbbképzésünk után kötelező követelményként
megfogalmazott Adaptációs tervét küldte el az Egyesületünk címére.
J. I. Budapest, 2017. október 15. (Részlet.)
„Budapesten tanítok, mint ének-zene tanár, jelenleg egy ….. kerületi Gimnázium-
ban, illetve ugyancsak ebben a kerületben, egy általános iskolában.
Így tudom a heti 22 órámat teljesíteni. Tanítok 17 osztályban, heti kb. 500 gye-
reket, 4. osztálytól a 11. osztályig, illetve mindkét helyen énekkart is vezetek.
Ez magas létszám, és az, hogy a negyedikesek kivételével csak heti egyszer talál-
kozom a gyerekekkel, elég nagy terhet ró a vállamra. Nagyon nehéz mindkét
korosztálynak izgalmas, változatos, a mai kornak is megfelelő órákat tartani. Fő
szempontom mindenképpen az, hogy a gyerekek élményszerű, vidám órákon
vehessenek részt.
65