Page 45 - A kecskeméti példa
P. 45

A kecskeméti példA

         számoljon be tapasztalatairól, amit a naponta éneklő gyerekek tanításában és
         egyéb iskolákban szerzett (tudniillik Erzsike néni tanyán is, falun is, város-
         ban is tanított, összevont osztályú iskolában is dolgozott, tehát bő tapasztala-
         ta volt. Azonkívül mint bázis-nevelő a közismereti tárgyak tanításában a ta-
         nítók továbbképzésével is foglalkozott) Az énekes többletórák hatásáról kel-
         lett beszámolnia, arról, mit tapasztalt, mennyivel könnyebb vagy jobb az
         ezekkel a gyerekekkel történő foglalkozás.

            Azután néptáncot is kért Tanár úr. Ez akkor még csak a kecskeméti is-
         kolában szerepelt tantárgyként. Külön színfoltja volt a bemutatónak – ami-
         ben nagyon szegény az iskolánk már majd tíz esztendeje – a 9-11 évesek
         vonószenekara. Ez a kis zenekar remekül muzsikált két- és több szólam-
         ban. Nemesszeghy Lajos bácsi névre szólóan írta a szólamokat (…) Úgy
         hangszerelte a darabokat, hogy ki milyen fokon volt, olyan nehézségű szó-
         lamot kapott. Nagyon szép volt az iskola vonós együttesének a hangzása,
         ami azt mutatta, hogy viszonylag minimális technikai fokon is szépen tud-
         nak muzsikálni azok a gyerekek, akik énekelnek. (Weiner Leo: Rókatánc
         című művét játszotta a kis együttes – a Szerkesztő kiegészítése.)

            A bemutató tanításon részt vettek a hivatalos szervek képviselői és olyan
         zeneszerzők,  mint  Bárdos  Lajos,  Vásárhelyi  Zoltán  és  így  tovább.  Kodály
         Zoltán azzal zárta be a szakmai bemutatót, hogy felkérte az Oktatásügyi Mi-
         nisztériumot, hogy állítson fel a következő években minél több zenei általá-
         nos iskolát a kecskeméti példára. Falun és városon egyaránt érteni és élvezni
         szeretnék az emberek a zeneműveket. Akik nem, azok nem is tudják, meny-
         nyivel szegényebbek és mit vesztenek el. De ehhez a zenei analfabétizmus
         felszámolásával vezet csak az út, amire ez az iskola példát mutatott. Tehát
         megtanítani írni, olvasni az embereket….Elképzelhető ugyan irodalmi mű-
         veltség is szájhagyományok útján. A nagymama elmond az unkának egy me-
         sét, azután egy verset – és az unoka élvezi és megtanulja így is, hallás után.
         De mennyivel más az, ha ismerem a betűt, ha én is tudok olvasni, és ha le
         tudom írni a gondolataimat. A zenei gondolataimat is, vagy egy dallamot,
         amit mástól hallok. Ehhez persze írni-olvasni kell.
            A zenei írás-olvasáshoz az éneklésen keresztül vezet az út mindenki szá-
         mára, mert hangszerjátékra nem alkalmas mindenki. Nem is tudja megvásá-
         rolni mindenki a hangszert még ma sem, nemhogy abban az időben és ré-
         gebben. Énekelni azonban mindenki megtanulhat, még az úgynevezett botfülűek is.
         (Ismertek magatok között is olyant, aki első-második osztályban még egy
         hangon „morgott”, aztán negyedik osztályban már nem lehetett tudni, ki is
         volt az a „morgós”, mert olyan szépen énekelt. Csak foglalkozni kell velük, és
         őnekik is foglalkozni kell az énekléssel.)

                                                                         45
   40   41   42   43   44   45   46   47   48   49   50