Page 41 - A kecskeméti példa
P. 41

A kecskeméti példA

         versenyen. Mondanom sem kell, hogy számtalan óra helyett is énekeltünk,
         készültünk a műsorra. Igaz, nagyszerű volt a fellépés, a biciniumokat, káno-
         nokat  nagyszerűen  énekelték  a  gyerekek.  Nagyon  szép  volt,  hogy  a  Ko-
         dály-feldolgozta gyermekjátékokat két szólamban énekelve és koreográfiával
         adták elő. Nagyon örült ezeknek is a Tanár úr. Én mégis féltem, mert másnap
         jött az énekórára….Nem volt alkalom arra se, hogy a tanítónőket értesítsem,
         mert este 10 óra volt, amikor megtudtam, hogy másnap odajön a Tanár úr az
         iskolába. Gondoltam, hogy bejön egy énekórára, s ezt az énekórát nekem kell
         megtartani, mert most már kit állítok oda, hogy tanítson, amikor ilyen várat-
         lanul éppen Kodály jön az iskolába.

            Másnap aztán a Tanár úr reggel 8-tól pontosan fél kettőig ott volt az isko-
         lában. Minden osztályt meglátogatott és mindenütt meghallgatott egy-egy
         órát, sőt ő maga is tanított. Próbált a gyerekekkel ritmust, lapról éneklést és
         így tovább.
            A harmadik osztályban amikor egy biciniumot énekeltünk és négy gye-
         rek hajolt egy kotta fölé, megkérdezte: „Miért négyen néznek egy kottába? Ez
         egészségtelen, ferde lesz a gerincük. – „Mert nincs kottánk” – mondtam. –„ Hát
         miért nincs kotta?” „Mert erre nem kapunk pénz” –„ Az Ötfokúból is énekeltek,
         a 333-bó is, abból mindenkinek külön volt. Arra van pénz?” Azt feleltem: „Azt úgy
         másolgatjuk.” (S így is volt, Szabó Erzsike nénivel ketten írtuk az összes gye-
         reknek az Ötfokút, a 333-t, mindig azokat a gyakorlatokat, amelyek éppen
         soron voltak, mert hiszen akkor vásárolni nem tudtunk.
            A tanár úr elutazott, és négy napon belül hatalmas csomagot kaptunk.
         saját kezű címzéssel kívül a borítékon, de egy sor se mellékelve! Kottákat
         küldött: ötven darab 333, Bicinia Hungarica és mások.
            Ezeket a kis epizódokat azért mondom el, mert gondolom, hogy sokat
         megéreztek belőlük Kodályról s az akkori időkről.
            Az iskolánkban tett váratlan látogatásról hazatérve írt a művelődésügyi
         miniszternek, Darvas Józsefnek. Leírta a tapasztalatait és kérte ilyen iskolák
         szervezését. Ez a szervezés nem történt meg a minisztérium részéről, de Kodály,
         amerre csak meghívták, egy-egy koncertre, egy-egy éneklő ifjúsági napra,
         mindenhol elmondta, hogyha igazán zenekultúrát akarunk adni ebben az
         országban, és azt akarjuk, hogy ne csak kiváltságosok joga legyen a muzsiká-
         val élni, akkor ilyen énekes iskolákat kel szervezni szerte az országban. Töb-
         bek között elmondta ezt 1953 májusában Veszprémben is. S nyáron már a
         művelődési osztályvezető és Nagy Lídia eljöttek Kecskemétre, hogy megnéz-
         zék az iskolánkat. Szeptemberben már el is indították az első osztályt.
            Aztán 1954-ben Bors Irma szervezett énekes osztályokat, és így tovább,
         mindig több városban alapítottak ének-zenei iskolákat. Ma már (1972-ben)
         133 ilyen iskola van.

                                                                         41
   36   37   38   39   40   41   42   43   44   45   46