Page 66 - A kecskeméti példa
P. 66

Psalmus Humanus művészetpedagógiai egyesület

             Ugyanebben az évben 1964 márciusában, egy hónappal az iskolaavatás
          után a Hazafias Népfront kongresszusán azt hangsúlyozta, hogy „a zene a
          múltban a kevese kiváltsága volt, s ennek a rendszernek az érdeme, hogy a zenei
          műveltség elemeit a legszélesebb néprétegek számára hozzáférhetővé tették.” Hivat-
          kozott a kecskeméti kezdeményezésre, melynek nyomán mintegy száz iskolában fog-
          lalkoznak naponta énekkel, zenével a gyerekek, s ahol a koncertek olyan leendő
          közönségét nevelik, mely jó ízléssel meg tudja különböztetni az értékeset az értékte-
          lentől, az igazit a hamistól.” A zenei-művészeti nevelésnek olyan intézményei
          ezek, – mondta –, amilyenek a világon másutt nincsenek. A kecskemétiek
          példáját a (kongresszus) küldötteinek a figyelmébe ajánlotta: érdemes a kö-
          vetésre.
             Követésre érdemesnek ítélte a Nemzetközi Zenepedagógiai Konferencia
          is. 1964 nyarán volt Magyarországon az egész világ zenepedagógusainak
          kongresszusa, amelynek határozataiban szerepel a zenei és közismereti okta-
          tás összekapcsolása a magyar példa alapján.
             Az ISME (International Society of the Musical Education) budapesti kon-
          ferenciáján a kecskeméti iskola is demonstrált. Az ötödik osztályosokkal tar-
          tott énekóra csúcspontja az volt, amikor Kodály Zoltán ez alkalommal írt
          énekgyakorlatát lezárt borítékban átnyújtotta Czeizner Kati néninek, az ének
          tanárnőnek.
             Ő  felbontotta  a  borítékot,  a  kottát  átadta  a  gyerekeknek,  akik  lapról
          énekelték azonnal két szólamban. Egy hibával. Azután újra énekeltette Kati
          néni – és akkor hibátlanul.
             A tanulók könnyen és szépen énekelték a dalt. Óriási hatást keltett a kül-
          földiekben, de a fele résztvevő nem hitte el, hogy először látták amit énekel-
          ték,  annak  ellenére  hogy  Kodály  zárt  borítékban  adta  át  az  előző  este
          komponált gyakorlatot.
             Amikor a szünetben a gyereksereg kirajzott a pódiumról, Kati néni alig
          állt a lábán az izgalomtól, de a gyerekek nem voltak annyira meghatódva,
          megilletődve.
             A külföldiek körülvették a gyerekeket. Lázasan írtak, születtek a cédulák,
          s adták a gyerekeknek: „Énekeld le! – Ezt énekeld le! Ezt énekeld el!...” Akkor
          hitték csak el, hogy ezek a gyerekek lapról énekelnek, amikor azokat a dalla-
          mokat énekelték, amiket ők adtak.(…)

             Különösen szép találkozása volt a szülővárosnak és Kodálynak 1964. au-
          gusztus 23-án, amikor a Tanár úr elhozta az Nemzetközi Népzenei Tanács
          17. konferenciájának résztvevőit, több mint száz zenetudóst, akik megláto-
          gatták az iskolát. Itt az iskolában Reile Géza, a Városi tanács elnöke fogadta
          őket, azután énekórákat, néptáncórákat, hangszerórákat hallgattak a vendé-
          gek. Itt is előfordult, hogy két professzor, egy szovjet és egy belga, megkér-

          66
   61   62   63   64   65   66   67   68   69   70   71