Page 67 - A kecskeméti példa
P. 67
A kecskeméti példA
dezte, szabad-e valamit fölírni a táblára. Tehát megint nem hitték, amit az
órán láttak, hogy lapról olvasnak a gyerekek. A szovjet professzor az ötödike-
sek énekóráján fölírt a táblára egy olyan orosz népdalt, amit még sehol nem
közölt, így biztos volt benne, hogy a tanár sem ismerheti. Amikor az egész
osztály elénekelte kifogástalanul, megkérdezte: „egy gyerek is el tudná éne-
kelni? Az énektanárnő, Kati néni azt mondta: „tessék rábökni valakire!”
A professzor akkor kiválasztott valakit, és a gyerek kifogástalanul szolmizálta
a dalt.
Akkor elhitték…Közben nemcsak Kati néni, én is izgultam, hogy olyan
gyerekre mutasson a vendég, aki jól csinálja. Végül is szinte mágnes vozotta
az ujjait, hogy ügyes gyereket válasszon ki. (…)
Az 1964-65-ös iskolaévben osztrák, nyugat-német és más társaságok jöt-
tek megnézni az iskolát és felvételeket készítettek. Hogy miért éppen itt,
ebben az iskolában? Egyrészt terjedtek a hírek, amelyeket az ISME-konfe-
rencia és a népzenei konferencia résztvevői vittek szerte a világba. Azonkí-
vül az is közrejátszott, hogy ha a Tanár urat megkereste egy-egy külföldi
zenepedagógus vagy zenetudós azzal, hogy már nagyon sok mindent hallott
a rendkívüli magyar eredményekről, és kérte, hogy menjen el vele egy isko-
lába, Tanár úr mindig azt mondta, hogy igen, ha van annyi ideje, hogy le-
utazzanak Kecskemétre.
Az egész iskolát szerette tehát, a néptánccal, a hangszeroktatással, mert
úgy látta, hogy az egész iskola a nevelés centrumába tette a zenét, s tulajdon-
képpen ez volt az ő elképzelése.
Nagyon sok hibánk volt? Volt is, van is! Bizonyára ti is tudnátok mondani
olyasmit, amit jobban tudnátok csinálni, ha ti lennétek az igazgatók. Jó is
lenne talán, ha néha ti diákok adnátok tanácsot, hogyan lehetne jobban csi-
nálni, hogy a zene túlterhelés nélkül legyen a középpontban. Kodály tanár úr
erről azt mondta: „A túlterhelés csak a tanárra értendő, az csak dolgozzon sokat,
de a gyerek azt ne érezze! A gyerek csak örömöt érezzen, az énekórán, mert akkor
jó az énektanítás! Ha Ti egyszer úgy tudtok tanácsot adni, hogy még nagyobb
öröm legyen számotokra a zene, akkor szívesen fogadjuk, ha nekünk még
több munkát jelent majd…
67